Etusivu » Tiedotteet » Mainonta » Kolli – se olen minä!

Arktinen Banaani

Kolli – se olen minä!

Julkaistu: 09.06.2015 klo 08:45
Julkaisija: Arktinen Banaani

Ranskalais-belgialainen vuosikymmenestä toiseen kukoistava sarjakuvakulttuuri tunnetaan parhaiten pitkistä kertovista albumeista. Amerikkalaistyylisinä pidetyt stripit, eli sanomalehtisarjat eivät ole kielialueella olleet yhtä suosittuja kuin esimerkiksi Suomessa, jossa lehti ilman sarjakuvia vaikuttaisi suorastaan puutteelliselta. Asiaan on kuitenkin hiipinyt huomattava muutos belgialaisen Philippe Geluckin (s. 1954) luoman Kollin voimin. Kollia, alkuperäiseltä nimeltään Le Chat, on alkukielellä julkaistu 18 kirjan verran ja nyt Kolli, noustuaan maihin Isossa Britanniassa, on päässyt raapaisemaan myös Suomea terävillä kynsillään ja ajatuksillaan.

Le Chat syntyi vuonna 1983 elävöittämään suuren Le Soir -päivälehden uutisantia. Jykevine, asialliseen solmiopukuun verhottuine ruumiinrakenteineen Kolli ei loista kissamaisella notkeudella, mutta hänen ajattelunsa on sitäkin ketterämpää. Kollin kommentit ja päätelmät mitä erilaisimmista ilmiöistä onnistuvat omalaatuisella suorasukaisuuden ja kierouden yhdistelmällä pysäyttämään lukijan kerran toisensa jälkeen. Ilmaisu on sekä kuvallisesti että sanallisesti tiivistä, usein aforistista, joskus hiukan tuhmaa, hetkittäin jopa runollista. Ja ennen kaikkea se on hauskaa. Kissaherra tapittaa yleisöään stand up -koomikon pokerinaamalla ja kiittelee tyyppejä, jotka ovat vihdoinkin ymmärtäneet sademetsän arvon; he käyttävät nyt moottorisahoissaan lyijytöntä bensaa.

Kolli – se olen minä! -kokoelman erikoisuus on myös sarjojen vaihteleva muoto. Joskus stripit ovat lyhyitä, joskus pidempiä, joskus yksikuvaisia, kuvakollaaseja tai kehitelmiä, joissa päähenkilö ei esiinny lainkaan. Arvatkaapa millaisen omenan Wilhelm Tellin poika antaa isänpäivälahjaksi. Tai millainen on ankaralaisen golfkerhon toiletti.

Philippe Geluck
Kolli – se olen minä!
ISBN 978-952-270-208-1. 88 s.
Arktinen Banaani 2015.

Lisätiedot: Arktinen Banaani, Vesa Anttonen, puh. 040 778 3254, vesa.anttonen@sarjakuva.com

Arvostelukappaleet: Arktinen Banaani, puh. 050 441 6251, myynti@sarjakuva.com

20-vuotisjuhlaansa viettävä Arktinen Banaani tunnetaan erityisesti sarjakuvajulkaisuistaan, joiden vahvinta kotimaista kärkeä edustavat B. Virtanen, Fingerpori ja Kamala luonto. Sarjakuvakirjoja yritys on myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta. Viime vuosina kustannustoiminta on laajentunut myös tieto- ja kaunokirjallisuuteen.