Etusivu » Tiedotteet » Mainonta » Koko Kuusamon kattava yhteisverkko tuo huippunopeat tietoliikenneyhteydet asukkaiden lisäksi myös Rukan hiihtoturisteille

Suomen Yhteisverkko Oy

Julkaistu: 21.12.2015 klo 09:00
Julkaisija: Suomen Yhteisverkko Oy

Kattavista ja huippunopeista tietoliikenneyhteyksistä päästään nauttimaan koko Kuusamon alueen lisäksi myös Taivalkoskella ja Posiolla.

Yhteisverkon rakentaminen alkoi viime keväänä Kuusamon pilottialueelta. Kesän aikana yhteisverkko eteni Itä-Lapin kuntiin, alkusyksystä Pohjois-Lappiin ja loppusyksystä tukiasemat nousivat Länsi-Lappiin. Alkutalvesta valmista tuli Etelä-Lapissa, minkä jälkeen palattiin Kuusamoon. Koko Kuusamon alueella on nyt kattavat ja huippunopeat tietoliikenneyhteydet aiemmin valmistuneen pilottialueen lisäksi.

– Olemme iloisia siitä, että Yhteisverkko tuo nopeat yhteydet koko Kuusamon suurelle talousalueelle. Kattavat yhteydet hyödyttävät Kuusamon elinkeinoelämää ja matkailua, asukkaita unohtamatta, sanoo Rukakeskus Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari Jussi Aho.

Yhteisverkko on kahden operaattorin, DNA:n ja Soneran, ainutlaatuinen yhteishanke, joka mahdollistaa kattavammat ja huippunopeat tietoliikenneyhteydet myös haja-asutusalueille. Hankkeen ansiosta syrjäseutujen tietoliikenneyhteydet nopeutuvat monikymmenkertaisiksi.

– Kahden operaattorin taajuudet ja resurssit yhdistämällä pystyimme toteuttamaan tuplasti nopeamman 4G-verkon erittäin nopeasti ja kattavasti. Pohjois-Suomi valmistuu Kemin ja Tornion myötä alkuvuodesta 2016, minkä jälkeen rakennustyöt käynnistyvät Itä-Suomessa, kertoo Yhteisverkko Oy:n toimitusjohtaja Antti Jokinen.

Yhteisverkko monikymmenkertaistaa tiedonsiirtonopeuksia uusimman sukupolven LTE Advanced 4G -teknologian myötä. Se parantaa merkittävästi yhteyksiä myös 2G- ja 3G-laitteille, mikä näkyy nyt niilläkin parempana kuuluvuutena. Verkon tiedonsiirtonopeudet ovat taajamissa maksimissaan 300 Mbit/s ja taajamien ulkopuolella maksimissaan 150 Mbit/s.

Yhteisverkko on suomalaisittain ainutlaatuinen yhteishanke, joka mahdollistaa radioverkon rakentamisen kustannustehokkaasti ja laadukkaasti harvaan asutuille alueille Pohjois- ja Itä-Suomessa. Operaattoreiden yhdessä toteuttama verkko kattaa vuoden 2016 loppuun mennessä noin puolet Suomen pinta-alasta ja sen alueella asuu noin 15 prosenttia väestöstä.

Suomen Yhteisverkko Oy ei tarjoa palveluja loppuasiakkaille, vaan sen omistajat DNA ja Sonera kehittävät ja tarjoavat edelleenkin itsenäisesti kaikki palvelut omille asiakkailleen.

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Soneran viestintä, puh. 020 40 60235, communications-fi@sonera.com

Suomen Yhteisverkko Oy

Suomen Yhteisverkko Oy on DNA Oy:n ja TeliaSonera Finland Oyj:n perustama yhteinen verkkoyhtiö. Vastaamme kokonaan uuden, yhteisen matkaviestinverkon rakennuttamisesta Pohjois- ja Itä-Suomen alueelle. Uudet 2G-, 3G- ja 4G-verkkoyhteydet kattavat puolet Suomen maantieteellisestä alasta ja noin 15 prosenttia väestöstä. www.yhteisverkko.fi