Etusivu » Tiedotteet » Mainonta » Jari Jokilampi uusyrityskeskusten johtoon

Jari Jokilampi uusyrityskeskusten johtoon

Julkaistu: 02.10.2014 klo 09:30
Julkaisija: Suomen Uusyrityskeskukset ry

Suomen Uusyrityskeskukset ry on valinnut toimitusjohtajakseen Jari Jokilammen Kangasalta. Hän siirtyy SUK:n johtoon vuodenvaihteessa Pirkanmaan Yrittäjät ry:n toimitusjohtajan tehtävistä. Jokilampi jatkaa edelleen perustamansa Tampereen Seudun Uusyrityskeskus ry:n toimitusjohtajana.

– Halusimme toimitusjohtajaksi kokeneen henkilön, joka tuntee uusyrityskeskusten toimintakentän ja joka kykenee viemään läpi juuri nyt tarvittavia uudistuksia. Jokilampi pystyy viemään järjestöä määrätietoisesti eteenpäin ja kehittämään sen toimintaa hallituksen linjausten mukaisesti. Hän on ollut mukana vuodesta 1993, jolloin hän oli perustamassa uusyrityskeskusta Tampereelle. Hän on vetänyt menestyksekkäästi läpi useita esimerkiksi laatujärjestelmään ja strategiaan liittyviä valtakunnallisia kehittämisprojekteja ja toiminut sekä hallituksen jäsenenä että edustajiston varapuheenjohtajana. Hänet tunnetaan ja häneen luotetaan uusyrityskeskuksissa ympäri Suomen, kertoo SUK:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Tsupari.

Jokilampi on johtanut reilut 12 vuotta Pirkanmaan Yrittäjiä, joka on Suomen suurin Yrittäjien aluejärjestö yli 10.000 jäsenellään. Uusyrityskeskukset ja yrittäjäjärjestö toimivat pitkälle samassa ympäristössä ja samojen yhteistyökumppaneiden kanssa. Verkostot ovat siis kunnossa.

– Haluan tehdä vielä yhden uran kansallisella tasolla ja nyt siihen tarjoutui erinomainen mahdollisuus. Alkavien yrittäjien palveleminen on ensiarvoisen tärkeää, kun Suomeen tarvitaan uutta yritystoimintaa ja uusia työpaikkoja. Uusyrityskeskusverkosto hoitaa hommansa hyvin ja siitä on selkeää näyttöä. Tämä on työtä, jolla on merkitys, sanoo Jokilampi.

Suomen Uusyrityskeskukset ry (SUK) on yksityisen ja julkisen sektorin yhteistoimintajärjestö, joka perustettiin vuonna 1989 elinkeinoelämän toimesta. Yhdistyksen perustajatahot ja taustayhteisöt edustavat laajasti koko yhteiskuntaa, mutta toiminta on elinkeinoelämävetoista. Uusyrityskeskusverkosto tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista neuvontaa yritystoimintaa suunnitteleville ja aloittaville yrittäjille. Suomessa on 32 Uusyrityskeskusta ja niillä on yli 83 palvelupistettä. Niissä työskentelee 125 toimihenkilöä. Verkoston taustatukena on 1 300 asiantuntijaa, yli 1 000 yritystä ja 270 yhteisöä. Neuvonta on ISO 9001/2008 laatusertifioitu. Suomen Uusyrityskeskukset ry on alueellisten Uusyrityskeskusten yhteistoimintajärjestö.

Tulokset puhuvat puolestaan:

• Vuodesta 1989 lähtien uusyrityskeskusneuvonnan avulla on perustettu 112 311 yritystä
  • Uusia asiakkaita vuodessa 18 304
  • Vuonna 2013 perustettuja yrityksiä 8 060
  • Asiakaskäyntejä Uusyrityskeskuksissa ja asiantuntijoiden luona 52 442 vuonna 2013
  • Aloittaneista yrityksistä 2 vuoden jälkeen lopettaneita vain 10 prosenttia ja
    viiden vuoden jälkeen lopettaneita ainoastaan 20 prosenttia
  • Ensimmäisten viiden vuoden aikana konkurssiin ajautuneita yrityksiä vain 2 prosenttia
  • Syntyneen työpaikan hinta keskimäärin 800 € perustamisvaiheessa
  • Tuhansia rahoituslausuntoja vuosittain
  • 5313 starttirahalausuntoa vuonna 2013
  • Asiakastyytyväisyys 8,9 (asteikolla 4-10)