Etusivu » Tiedotteet » Mainonta » Ihosyöpätietoa jakaneesta Euromelanooma-kampanjasta Vuoden lääkeinformaatioteko 2015

Lääketeollisuus ry

Julkaistu: 13.11.2015 klo 10:00
Julkaisija: Lääketeollisuus ry

Tietoa ihosyövästä ja sen tunnistamisesta jakanut Euromelanooma-kampanja on valittu Vuoden lääkeinformaatioteoksi. Vuoden lääkeinformaatioteko 2015 –kilpailun palkinnot jaetaan lääkealan ammattilaisille suunnatuilla Farmasian päivillä Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 13.11. klo 16.30. Kilpailun järjestäjä on Lääketeollisuus ry.

Euromelanooma on ihotautilääkärien kehittämä kansainvälinen kampanja, jonka Suomessa toteuttivat La Roche-Posay, lääkeyritykset LEO Pharma Oy ja Roche Oy, Iholiitto ry, Suomen Apteekkariliitto, Syöpäjärjestöt, Suomen Ihotautilääkäriyhdistys, Suomen Privaattidermatologit ry, Viestintä- ja markkinointitoimisto Myy sekä Yliopiston Apteekki.

Ilmainen luomitarkastus lähes tuhannelle suomalaiselle

Kampanjan tavoitteena oli lisätä suomalaisten tietoisuutta ihosyövistä ja niiden ennaltaehkäisemisestä sekä ohjata ihmisiä ilmaisiin luomitarkastuksiin. Luomitarkastuksia järjestettiin kampanjan puitteissa viidellä paikkakunnalla toukokuussa 2015, ja niihin osallistui lähes tuhat suomalaista. Noin seitsemällä prosentilla tarkastuksiin osallistuneista löydettiin epäily ihosyövästä tai sen esiaste.

”Euromelanooma on erinomainen esimerkki kuluttajille informatiivista hyötyä tuovasta kampanjasta, joka aktivoi kuluttajia ja saa hyvin medianäkyvyyttä”, perustelee palkintoraadin puheenjohtaja, Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Yleisin ihosyöpä on tyvisolusyöpä, johon sairastuu tilastojen mukaan noin 9300 suomalaista vuodessa. Melanoomaan sairastuu noin 1400 suomalaista ja muihin ihosyöpiin noin 1700 suomalaista vuodessa.

Kunniamaininta Pfizerin Savuttomuus-kampanjalle

Vuoden lääkeinformaatioteko –kilpailussa kunniamaininnan sai lääkeyritys Pfizer Oy:n ja viestintätoimisto AC-Sanafor Oy:n toteuttama, tupakoinnin haittavaikutuksia vartalomaalausten avulla havainnollistanut Savuttomuus–kampanja. Kilpailun raati luonnehti kampanjaa pysäyttäväksi ja lähestymistavaltaan herättäväksi. Kampanjassa tupakoinnin haittavaikutuksia havainnollistavilla maalauksilla varustetut vartalot ilmestyivät marraskuussa 2014 yleisön keskelle kauppakeskukseen, rautatieasemalle ja kesällä 2015 myös Suomi Areena -tapahtumaan Porissa.

Palkittavien kampanjoiden tiedot:

Vuoden lääkeinformaatioteko: Euromelanooma 2015

Toteuttajat Suomessa: La Roche-Posay, lääkeyritykset LEO Pharma Oy ja Roche Oy, Iholiitto ry, Suomen Apteekkariliitto, Syöpäjärjestöt, Suomen Ihotautilääkäriyhdistys, Suomen Privaattidermatologit ry, Viestintä- ja markkinointitoimisto Myy sekä Yliopiston Apteekki.

Viestintätoimistokumppani: Viestintä- ja markkinointitoimisto Myy

Kunniamaininta: Savuttomuus-kampanja

Toteuttaja: Pfizer Oy

Viestintätoimistokumppani: AC-Sanafor Oy

Vuoden lääkeinformaatioteko -kilpailun järjestää Lääketeollisuus ry. Kaikille avoimessa kilpailussa palkitaan kuluttajille suunnattu kampanja tai teko, joka on lääketeollisuuden Eettisten ohjeiden mukainen. Kilpailun palkintoraatiin kuuluu markkinoinnin, median ja terveydenhoitoalan ammattilaisia.

Vuoden lääkeinformaatioteko –kilpailun palkintoraati

Toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski (puheenjohtaja), Mainostajien Liitto

Toimitusjohtaja Tuula Kallio, Mediatoimisto Dagmar

Toimitusjohtaja Lauri Sipilä, Suomen markkinointiliitto

Apteekkari Eeva-Kaisa Mäki-Moijala, Helsingin 2. apteekki, Apteekkimarket

Lisätiedot Vuoden lääkeinformaatioteko –kilpailusta:

Annakaisa Mänttäri

Viestinnän asiantuntija, Lääketeollisuus ry

puh: 040 754 6653

Lääketeollisuus ry valvoo Suomessa toimivan lääketeollisuuden etuja ja edistää suomalaisten terveyttä tarjoamalla aktiivisesti ratkaisuja terveydenhoidon kehitykseen ja hyvinvointiin.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki