Etusivu » Tiedotteet » Mainonta » Hyvät hankkeet hukkaavat onnistumisen mahdollisuuksia

Hanke viestii

Hyvät hankkeet hukkaavat onnistumisen mahdollisuuksia

Julkaistu: 13.11.2014 klo 10:00
Julkaisija: Hanke viestii

Uusi Hanke viestii -palvelu tarjoaa hankkeille viestinnän suunnittelua, viestinnän ja markkinoinnin käytännön toteutuksia sekä koulutuksia ja työpajoja.

Suomessa käynnistetään vuosittain tuhansia hankkeita, joiden vaikuttavuus ja onnistuminen riippuvat siitä, miten viestintä hoidetaan. Hankkeissa tehdään arvokasta työtä: kehitetään laatujärjestelmiä, uudenlaisia oppimisyhteisöjä, tuote- ja palvelukokonaisuuksia, toimintatapoja ja pysyviä yhteistyökumppanuuksia yli toimialarajojen.

Viestinnällä varmistetaan, että hanke onnistuu kohtaamaan yleisönsä. Viestintää ei välttämättä osata nähdä keskeisenä osana hanketta, vaan irrallisena toimena. Muutama lehdistötiedote tai uutiskirje sidosryhmille ei riitä. Ihmiset on saatava aidosti mukaan.

Hanke viestii -tiimi: Sari Selkälä (vas.), Marja-Liisa Torniainen ja Sari Olsio.

Haastattelimme joukon erilaisissa hankkeissa toimivia. Erityisesti ajanpuute ja kiireinen arki estävät tarttumasta aktiivisesti viestintään. Kipupisteiksi nousivat myös hankkeen kohderyhmien tunnistaminen, tavoittaminen ja aktivointi, kiinnostusta herättävien mielikuvien luominen ja hankekumppanien innostaminen ja sitouttaminen”, kertoo Hanke viestii -tiimin asiantuntija Sari Olsio.

Kun vielä viestinnän kohderyhmät vaihtelevat rahoittajista alueen päättäjiin, tutkijayhteisöihin, mediaan ja suureen yleisöön, kaikille ei voi viestiä samalla tavalla. Tarvitaan viestinnän osaamista tai vähintäänkin apukäsiä hankkeiden vetäjille. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian viestintä- ja kehitysjohtajalle Elina Oksanen-Ylikoskelle hankkeiden viestintähaasteet ovat tuttuja.

Hankkeissa työskentelee työstään innostuneita, aikaansaavia tekijöitä ja työtä tehdään hartiavoimin erilaisissa työryhmissä ja verkostoissa. Selvää on, että viestinnässä onnistuminen vaikuttaa suoraan hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen. Täpötäyden kalenterin äärellä viestinnän tekemiseen ei aina löydy aikaa eikä resursseja.”

Selkeyttä ja oivalluksia hankeviestintään

Hanke viestii on kumppanuusmallilla toimiva hankeviestinnän asiantuntijatiimi, jonka tekijöillä on vahva viestintäalan osaaminen sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta. Idea kolmen viestintäalan yrittäjän yhteistyöstä syntyi espoolaisen InnoOmnian Luoviva*-yhteisössä. Jokainen oli tahollaan törmännyt hankeviestinnän haasteisiin ja ajatus yhdessä tekemisestä syntyi luontevasti ilmeiseen tarpeeseen.

Yrittäjät lupaavat, että tiimi pureutuu hankkeiden viestintään modernilla, kannustavalla ja valmentavalla otteella.

”Vältämme ryppyisiä otsia. Toiminnallisin menetelmin kannustamme asiakkaitamme oivaltamaan yhdessä!”

Hanke viestii -tiimi:

Marja-Liisa Torniainen, marja-liisa.torniainen@hankeviestii.fi, 040 5930 220

Sari Olsio, sari.olsio@hankeviestii.fi, 040 5039712

Sari Selkälä, sari.selkala@hankeviestii.fi, 040 775 8804

Blogi ja Hanke viestii -palvelut

www.hankeviestii.fi

Uutiset ja ajankohtaista

www.facebook.com/hankeviestii

Hanke viestii LinkedIn

Hanke viestii on kumppanuusmallilla toimiva hankeviestinnän asiantuntijatiimi, jonka palveluihin kuuluu hankeviestinnän suunnittelua, viestinnän ja markkinoinnin käytännön toteutuksia sekä koulutuksia ja työpajoja. Verkostoon kuuluvat Caprice Consulting Oy, evida Oy ja Pisteen paikka Oy. Kaikki tiimin yritykset toimivat InnoOmnian Luoviva-yhteisössä.

* InnoOmnian Luoviva-yritysviritin tarjoaa yrittäjyyttä tukevia palveluja kädentaitojen ja palvelualojen yrittäjille. Viihtyisät työtilat, innovatiivinen työyhteisö ja monialainen yhteistyöverkosto tukevat yritysten kehittymistä. Yhteisö muodostuu yrittäjistä, opiskelijoista ja kehittäjistä, joita yhdistää halu nähdä ja tehdä asiat toisin.