Etusivu » Tiedotteet » Mainonta » Ensiesittelyssä vastuullisen kuluttamisen tunnistavat työkalut

Kausaali Oy

Ensiesittelyssä vastuullisen kuluttamisen tunnistavat työkalut

Julkaistu: 30.05.2011 klo 10:23
Julkaisija: Kausaali Oy

Tulevaisuuden kuluttaja arvostaa kohtuullisuutta ja valitsee ostoksensa vastuullisesti. Uusi luksus määrittäytyy valveutuneen tuotannon ja eettisten arvojen kautta. Tällaisten kuluttajien määrä on jo kasvanut marginaalista varhaiseksi enemmistöksi. Tämä asiakasnäkemys tulee muuttamaan yrityksien liiketoimintaa.

Ensimmäisenä Suomessa Kausaali Oy tarjoaa asiakaslähtöiseen ja strategiseen vastuullisuuteen perustuvaa liiketoiminnan uudelleensuuntaamispalvelua. Sen asiakkaisiin kuuluvat) mm. Finlayson ja Marimekko.

- Uniikit ja yllättävät tavat toimia syntyvät tulevaisuuden asiakasymmärryksestä. Sen vuoksi haluamme vahvistaa yritysten nykyisiä ja tulevaisuuden asiakassuhteita uudenlaisissa kohtaamisissa, joissa luodaan innovatiivisia toimintatapa- ja tuotekonsepteja sekä uutta liiketoimintaa. Asiakaslähtöisiä työkaluja hyödyntämällä voidaan luoda yrityksille materiaalia päätöksentekoon tavoitteena pitkän tähtäimen kilpailuetu, toteaa kehitysjohtaja Ilona Törmikoski Kausaali Oy:stä.

Osallistavien tutkimusmenetelmien avulla kerätty tieto jalkautetaan esimerkiksi sparrausluentoina, työkirjoina tai yrityksen henkilökunnan työpajoissa. Tietoa voi hyödyntää muun muassa johtamisessa, tuotekehityksessä, esimerkiksi yritysvastuun ja uusien liikeideoiden kehitystoiminnassa, viestinnässä, markkinoinnissa sekä henkilöstön ja asiakkaiden sitouttamisessa.

Asiakasymmärrys voi avata täysin uuden liiketoiminta-alueen, tuote- tai palveluketjun. Trendianalyytikko Kati Hienosen mukaan Kausaalin kohderyhmänä ovat muutosvalmiit yritykset ja erityisesti edelläkävijäpersoonat yrityksien sisällä. - Tulevaisuuden asiakasymmärryksellä yritykset löytävät uusia suuntia liiketoiminnalleen, saavat vahvistusta tekemilleen valinnoilleen ja uusia ehdotuksia etenemiseen. Erityisen hyvin asiakasymmärryspalvelu toimii b-to-c kuluttajatuotesektorilla.

Esimerkiksi Kausaalin työkaluista Ilona Törmikoski antaa Natural Stepin backcasting-prosessin. Natural Stepin viitekehys on kehitetty ensisijaisesti yritysten kestävän kehityksen mukaiseen strategiatyöhön, jonka avulla Scandic-hotellit ja lukuisat muut yritykset maailmalla ovat uudistaneet liiketoimintakonseptinsa. Se auttaa määrittelemään vastuullisuuden tavoitetilan ja askeleet sen saavuttamiseen yrityksen kaikissa toiminnoissa. Tavoitteet on mahdollista todentaa mittareiden avulla ja myös hyödyntää viestinnässä asiakkaille.

Helsingissä toukokuussa 2011 järjestetyn Kierrätystehdas-tapahtuman yhteydessä tekemä kysely toi esiin, että kohtuullisuudesta kiinnostuneet kuluttajat toivovat kestävän kehityksen edelläkävijöiksi Suomessa muun muassa Nokiaa, S-ryhmää, Keskoa ja Valiota.

Ilona Törmikoski, puh. 040-583 3860, ilona@kausaali.fi
Kati Hienonen, puh. 050-570 9133, kati@kausaali.fi

Valokuvassa vasemmalta oikealle:
kestävyysasiantuntija Outi Ugas, trendianalyytikko Kati Hienonen ja kehitysjohtaja Ilona Törmikoski.

Kausaali Oy on joulukuussa 2010 perustettu strategisen kestävän kehityksen ja ennakoinnin osaamista yhdistävä asiantuntijayritys. Kausaali Oy tarjoaa ensimmäisenä Suomessa strategisen kestävän kehityksen viitekehykseen perustuvaa käytännönläheistä koulutusta, työpajoja, yritysvalmennusta ja strategia-suunnittelua. Yrityksen ovat perustaneet kokeneet muotoilun ja ennakoinnin alan ammattilaiset, Hahmo Design Oy ja Perhosvaikutus Oy. www.kausaali.fi