Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Viikatemiestä kiitellään maisemanhoidossa

Viikatemiestä kiitellään maisemanhoidossa

Julkaistu: 11.07.2012 klo 07:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Viikatteen käyttö on taas yleistymässä perinnemaisemien hoidon elpyessä, vaikka sen käyttö vaatii enemmän taitoa kuin siimaleikkurit. Suomalaiset perinnemaisemat, viikatteen viuhina ja seipäille nostetut heinät ovat kansallista perintöämme, jota elvytetään osana Suomen luonnonsuojeluliiton ja VR -konsernin perinnemaisemien hoidon kummiyhteistyötä.

"Viikatemies on ilahduttava näky luonnonystävälle. Viikate on maisemanhoidossa siimaleikkureita tarkempi, jolloin voidaan helpommin säästää vielä kukkivat ketokasvit", muistuttaa Hannu Klemola Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Viikate on myös oiva väline kohottaa kuntoa. Se on naapuriystävällinen ja hiljainen työväline kotiin ja mökille. Viikate ja sen käyttäjä on kuitenkin sovitettava toisilleen.

"Hyvä työnjälki syntyy oikeaa tekniikka käyttäen", teroittaa Klemola. "Taottu terä on perinteinen viikatteen terä, jota voidaan käytön aikana teroittaa 'tikkuamalla' hiomakivellä. Näin terään saadaan oikean suuntainen kierre."

Suurin osa niityistämme ja ahomaistamme on syntynyt metsiä raivaamalla, kaskeamalla tai tulvamaita ja soita kuivattamalla. Perinteinen maatalous perustui laajoihin niittyalueisiin, joilta niitettiin karjalle talvirehu ja joita karja niiton jälkeen laidunsi. Vuosisataisen laiduntamisen ja niittämisen seurauksena niityt kehittyivät runsaslajisiksi ja vaihteleviksi eliöyhteisöiksi.

Perinteiset hoitomuodot - laiduntaminen ja niittäminen - suosivat pienikasvuisia, valoa vaativia ja kilpailullisesti heikkoja kasvilajeja ja niillä eläviä hyönteisiä.

Suomen luonnonsuojeluliiton ja VR:n perinnemaisemien hoidon kummiyhteistyössä hoidetaan viittä valtakunnallisesti merkittävää perinnemaisemakohdetta eri puolilla maata. Useimmissa talkoissa halukkaat pääsevät kokeilemaan myös viikatteen käyttöä.

VR:n ja SLL:n kummiyhteistyön talkoot 2012. Talkoisiin kaikki ovat tervetulleita. Ota yhteyttä paikallisiin yhteyshenkilöihin.

Ylivieskan Vähäkankaan talkoot lauantaina 14.7. Lisätietoja Merja Ylönen, merja.ylonen@sll.fi, 044-929 0550

Viinijärven talkoot lauantaina 4.8. Lisätietoja Hanna Keski-Karhu, hanna.keskikarhu@gmail.com, 0400-883 280

Haapamäen asemalla torstaina 16.8. talkoot klo 17. Lisätietoja: Matti Aalto, aallonmatti@hotmail.com, 040-5743645

Keminmaan kirkkojen niityillä on talkoot lauantai 25.8. Lisätietoja: Sari Hänninen ja Tarja Pasma, 040-823 2443