Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Vaalimaan rajanylityspaikan aikojen vapaaehtoinen varaus henkilöliikenteelle käynnistyi 5.1. osoitteessa www.evpa.fi

Pilgrim Oy

Julkaistu: 09.01.2015 klo 08:00
Julkaisija: Pilgrim Oy

Vaalimaan rajanylityspaikan Venäjälle suuntautuvan henkilöliikenteen ennakkovarauspalveluun saa nyt varata aikoja. Palvelu avautuu virallisesti 19.1.2015. Tavaraliikenteen osalta ennakkovarauspalvelu otettiin käyttöön 15.12.2014.

Henkilöliikenteelle vapaaehtoinen ja ilmainen varauspalvelu perustuu yksinkertaiseen toimintamalliin.

www.evpa.finäyttää tiedot vapaina olevista rajanylityksen ajankohdista. Kuljettaja varaa vapaana olevan rajanylityksen ajankohdan ja syöttää tarvittavat tiedot varausjärjestelmään. Ajanvaraus vahvistetaan jos kyseisellä ajoneuvolla ei ole aiempaa voimassa olevaa varausta rajanylitykseen. Ajan voi varata myös 24/7 palvelevasta puhelinkeskuksesta tai Vaalimaan Teboil Rajahovin yhteydessä olevasta GoSwiftin itsepalvelupisteestä.

Palvelu toimii siten, että kuljettaja saapuu rajanylitykseen varaamansa tunnin sisällä. Kuljettajan ei tarvitse saapua odottamaan vuoroaan etukäteen, vaan hän saa muistutuksen saapua rajanylitykseen varaamanaan ajankohtana. Rajanylityspaikalle saavuttaessa kuljettajan tulee noudattaa liikennemerkkejä ja pysähtyä liikennevaloihin. Kuljettaja voi ylittää rajan myös perinteisesti ilman ennakkovarausta ajamalla suoraan jonoon odottamaan vuoroaan. Mahdollisten kysymysten varalta paikalla on asiakaspalvelijoita auttamassa.

Osa Suomen älyliikenteen strategiaa

Rajaliikenteen ennakkovarauspalvelu on osa Suomen älyliikenteen strategiaa. Palvelun tilaaja on Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja tietokannan omistaa Liikennevirasto. Palvelun tarjoajana toimii GoSwift. Näiden lisäksi hankkeessa ovat mukana Tulli, rajavartiolaitos sekä liikenne- ja viestintäministeriö. Hankkeen edistämisessä tehdään yhteistyötä myös Venäjän rajaviranomaisten kanssa.

Jyrki Järvinen

Projektipäällikkö