Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Reserviläisliitto kokoontuu Seinäjoelle

Reserviläisliitto kokoontuu Seinäjoelle

Julkaistu: 12.04.2016 klo 08:00
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläisliiton vuosikokous järjestetään tulevana lauantaina Seinäjoella Teknologiakeskus Framin tiloissa. Tapahtuma alkaa klo 10.00 lipunnostolla ja aamupäivän ohjelmassa on erilaisia pienkokouksia sekä huomionosoitusten luovutustilaisuus. Varsinainen vuosikokous alkaa klo 13.30.

Juhlapuheen tilaisuudessa pitää Europarlamentin jäsen, varapuheenjohtaja Anneli Jäätteenmäki. Avaussanat lausuu Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiirin puheenjohtaja Jaakko Liinamaa ja päätössanat Reserviläisliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola.

Varapuheenjohtaja Anneli Jäätteenmäkeä on mahdollisuus haastatella ennen vuosikokouksen alkua. Tämän osalta tulee kuitenkin olla ennakkoon yhteydessä liittoon.

Myös muut puhujat ovat tiedotusvälineiden käytettävissä. Kaikki puheet pyritään toimittamaan median edustajille ennakkoon.

Ennätysmäärä edustajia paikalle

Sääntömääräisten asioiden lisäksi esityslistalla on esitys liiton sääntöjen muutoksesta, jonka myötä vuosittaisista liittokokouksista luovuttaisiin. Jatkossa liiton korkein, päättävä elin olisi koolla kolmen vuoden välein ja vuosittaista päätösvaltaa käyttäisi maakunnallisten reserviläispiirien edustajista koostuva liittovaltuusto. Samalla liittohallituksen vahvuus pienisi kolmasosaan nykyisestä.

Reserviläisliiton järjestökentällä on käyty muutosesityksestä osin myrskyisää keskustelua, jonka odotetaan jatkuva itse vuosikokouksessa. Paikalle Teknologiakeskus Framiin onkin tulossa poikkeuksellisen paljon kokousedustajia eri puolilla maata toimivista reserviläisyhdistyksistä.

Seinäjoen vuosikokouksen yhteydessä nimetään Vuoden malliyhdistys. Musiikista vastaa Kurikan soittokunta. Vuosikokouksen ohjelma ja asiakirjamateriaali löytyvät liiton vuosikokoussivuilta osoitteesta www.reservilaisliitto.fi/vuosikokous.

Lisätietoja toiminnanjohtaja Olli Nyberg, p. 0400 640 755 tai s-posti olli.nyberg@reservilaisliitto.fi.

Reserviläisliitto

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö on vuonna 1955 perustettu Reserviläisliitto ry, jonka organisaatioon kuuluu 18 maakunnallista piiriä ja 342 paikallista jäsenyhdistystä. Henkilöjäseniä liiton paikallisyhdistyksissä on noin 37 000.

Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää ja kehittää kansalaisten maanpuolustustahtoa sekä reserviläisten ns. kenttäkelpoisuutta. Yleisimpiä toimintamuotoja ovat ammunta, maastotoiminta, liikunta ja urheilu, erilainen koulutus sekä maanpuolustustahdon ylläpitämiseen tähtäävä työ. Myös veteraanityö ja -tuki on laajaa.

Reserviläisliitto on mukana Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) toiminnassa, joka mm. järjestää reserviläisille tarkoitettua sotilaallista koulutusta sekä erilaista onnettomuustilannekoulutusta. Yli 40 prosenttia MPK:n vapaaehtoiskouluttajista on Reserviläisliiton jäseniä.