Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Netti ohoi! Iloa ikääntyville

Netti ohoi! Iloa ikääntyville

Julkaistu: 04.09.2012 klo 15:55
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Iloa ikääntyville yhdessä olemisesta ja kokemisesta netissä

Maa- ja kotitalousnaisten kolmivuotinen projekti Netti ohoi! opettaa maaseudun ikääntyville sosiaalisen median hyödyntämistä. Sosiaalinen media luo mukavaa tekemistä, mahdollistaa uusia verkostoitumistapoja ja ehkäisee samalla syrjäytymistä. Maaseudulla pitkät etäisyydet ja huonot liikenneyhteydet voidaan monesti kokea esteenä osallistumiseen ja yhteydenpitoon. Projektiin osallistuvat oppivat netin käytöstä ja tietokoneesta samalla asioita, jotka helpottavat elämää monien palvelujen siirtyessä nettiin.

Soitanpa Skypellä Seppo-serkulle, ilahdutan Irjaa kuvilla

Projektiin osallistuneet ovat pitäneet erityisesti siitä, että he ovat oppineet, kuinka helppoa tietokoneen avulla on olla yhteydessä sukulaisiin ja ystäviin. Mikrofoni ja kamera ovat monissa koneissa tai ne voi hankkia edullisesti. Esimerkiksi Skypen tai muiden keskusteluohjelmien kautta voi nähdä ja kuulla hänet, jonka kanssa keskustelee. Tietokoneen näppäimistön taitava ja nopea käyttö ei tällöin ole niin suuressa roolissa, kun ei keskustella kirjoittamalla.

Osallistujat ovat oppineet myös, kuinka jaetaan tietolinkkejä ja kuvia ystäville tai kuinka Facebookiin eli Naamakirjaan oikein mennään. Taidot toimia sosiaalisessa mediassa tuovat samalla rohkeutta käyttää muita verkosta löytyviä palveluja kuten esimerkiksi verkkopankkia ja lääkäriaseman sähköistä ajanvarausjärjestelmää.

Arkeen uusi ulottuvuus

Projektissa koulutetut Verkkoluotsit kertovat sosiaalisen median hyvistä puolista seuraavasti.

”Vierivä kivi ei sammaloidu - niinhän sitä sanotaan! Näin pysyy mukana tekniikan kehityksessä. Tutustuu uusiin, myös ilmaisiin työvälineisiin joilla voi viestiä nopeasti ja tehokkaasti. Varautuu tulevaisuuteen, esim. reseptit netin kautta. Rajaton tietopankki käytettävissä. Monet toimimme myös yhdistyksissä ja viestintä avainhenkilöiden välillä helpottuu”, toteaa Taina Alanko, Verkkoluotsi Keski-Pohjanmaalta.

”Netissä voi hoitaa vaivattomasti monia käytännön asioita, kuten maksaa laskuja, ilmoittaa verot, ilmoitukset Kelalle ja monia anomuksia. Verkossa voi tehdä ostoksia, voi pitää yhteyksiä sukulaisiin ja ystäviin, sieltä saa junien ja bussien aikataulut, ulkomaanmatkat ja siellä kuluu aika aivan huomaamatta”, miettii Leena Tuukkanen Etelä-Savosta.

”Sosiaalisesta mediasta löytää ystäviä ja mielenkiintoisia asioita ja tapahtumia”, sanoo Kaija Kilpeläinen Etelä-Savosta.

”Tietokoneen äärellä et koe yksinäisyyttä ja ei ainakaan kerkeä pitkästymään jos ei muuten aika kulu”, sanoo Arja Soininen Pohjois-Karjalasta.

Verkkoluotsi on vierellä

Netti ohoi! -projektissa koulutetaan Verkkoluotseja, jotka toimivat vertaistukiohjaajia maaseudun senioreille sosiaaliseen mediaan tutustumisessa. Lisäksi ikääntyville järjestetään koulutuksia yhteistyössä kansalaisopistojen kanssa. Verkkoluotsikoulutukset jatkuvat syksyllä 2012 ja ryhmäkoulutuksia on eri puolilla Suomea vuosina 2012–2013.

Netti ohoi! Maaseudun ikääntyvät sosiaalisen median käyttäjiksi on Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n kolmivuotinen projekti. Projektin rahoittajana on Raha-automaattiyhdistys ja yhteistyökumppanina Eläkeliitto.

Projekti toteutetaan seuraavilla Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskusten alueilla: Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Häme, Kainuu, Keski-Pohjanmaa, Oulu, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo ja Satakunta.

Lisätietoja

projektipäällikkö Saana Sandholm, sähköpostiosoite etunimi.sukunimi @maajakotitalousnaiset.fi , p. 040 844 5443

www.maajakotitalousnaiset.fi/nettiohoi

nettiohoi.blogspot.com

viestintäpäällikkö Johanna Saarikoski, etunimi.sukunimi @maajakotitalousnaiset.fi , p. 040 526 8475

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.