Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Montako kertaa maa- ja kotitalousnaiset kävelevät maapallon ympäri?

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Montako kertaa maa- ja kotitalousnaiset kävelevät maapallon ympäri?

Julkaistu: 31.05.2011 klo 10:37
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Kesäkuun toisella viikolla, 6.-12.6. on käynnissä askelten keräysviikko. Viikko on osa maa- ja kotitalousnaisten Arjen askelissa -liikuntakampanjaa. Viikon aikana kampanjaan osallistuvat ryhmät kisaavat kertyvistä askelista.

Arjen askelissa -kampanja kannustaa lisäämään jokapäiväistä liikuntaa, jotta suositeltu vähimmäistavoite 10 000 askelta päivässä täyttyy. Askelia kertyy joka päivä mutta varsinaisia askelten keräysviikkoja on kampanjassa kaikkiaan kolme. Kisaavien ryhmien tilannetta seurataan jokaisen keräysviikon jälkeen maa- ja kotitalousnaisten verkkosivuilla.

Puolitoista kierrosta jo täynnä

Kampanjan ensimmäinen askelten keräysviikko oli maaliskuussa.
- Tuolloin askelia kertyi noin 100 miljoonaa. Matka on kilometreiksi muutettuna lähes 60 000 km, joka on noin puolitoista kertaa maapallon ympäri, summaa Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen järjestöpäällikkö Helena Velin.
Maaliskuussa askelmääränsä ilmoitti kaikkiaan 160 ryhmää.
- Tämä on kuitenkin vain osa kampanjaan osallistujista. Kampanja on innoittanut monia muitakin lisäämään liikuntaa, iloitsee Velin.

Impin päivä on perinteinen liikuntapäivä

Askelten keräysviikolle osuu Impin nimipäivä, jota vietetään 11.6.
- Impin päivä on perinteisesti ollut maa- ja kotitalousnaisille yhteinen liikuntapäivä, Helena Velin muistelee.
Vuonna 1997 maa- ja kotitalousnaisilla oli valtakunnallinen laihdutus- ja kuntokampanja, jonka yhtenä valtakunnallisena tapahtumana oli Impin ilta-ajot. Tuolloin tuhannet naiset eri puolilla Suomea kokoontuivat yhteen ja polkivat pyörälenkkejä ”Impin ilta-ajot” -ilmapallot pyöriään koristaen.

- Tapahtuma on jäänyt elämään ja maa- ja kotitalousnaiset kokoontuvat edelleen Impin päivänä iloisiin liikuntatapahtumiin. Nykyisin lajeina on pyöräilyn lisäksi muitakin kuntoilumuotoja, tänä vuonna erityisesti kävely, Helena Velin kertoo odottaen innolla tulevan askelten keräysviikon tuloksia.

www.maajakotitalousnaiset.fi
Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry.
- järjestöpäällikkö Helena Velin, puh. 040 527 1579, helena.velin@proagria.fi
- viestintäkoordinaattori Johanna Saarikoski, puh. 040 526 8475, johanna.saarikoski@proagria.fi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.