Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Mitä on maatalousyrityksen ydintoiminta?

TTS Työtehoseura

Mitä on maatalousyrityksen ydintoiminta?

Julkaistu: 23.07.2012 klo 15:30
Julkaisija: TTS Työtehoseura

Maatalousyrityksen ydintoiminta on sen päätehtävä, joka osataan parhaiten ja jolla tehdään tulosta: lypsykarjatiloilla maidontuotanto, lihanautatiloilla naudanlihan tuottaminen ja viljatiloilla viljantuotanto. Ydintoimintaan kuulumattomat työt ovat tukitoimintaa, josta osa on tarpeellista ydintoiminnalle ja osasta voidaan jopa luopua kokonaan. Myös monialaisissa maatalousyrityksissä voidaan määritellä ydintoiminta, minkä avulla kyetään varomaan resurssien liiallista hajauttamista.

Rajalliset tuotantoresurssit, niiden kehittäminen ja uusien hankkiminen kannattaa maatalousyrityksissä keskittää ensisijaisesti ydinosaamiseen ja -toimintaan. Maatalousyrityksen keskeisimmät tuotantoresurssit ovat oma ja palkattu kausi- ja kokoaikainen työvoima sekä työvoiman ammattitaito ja työkyky, omat tai yhteisomistuksessa olevat työkoneet, talouskeskus ja sen tuotantorakennukset, omat ja vuokrapellot mukaan lukien tilustiestö, karja ja metsä.

Oman ydintoiminnan määrittely sekä siihen keskittyminen, tilojen välinen yhteistyö, töiden ulkoistaminen, lisätyövoiman ja nykyaikaisen tuotantotekniikan hankkiminen sekä työmenetelmien ja -prosessien rationalisointi ovat keskeisiä työkaluja työmäärän hallinnassa ja työn tuottavuuden edistämisessä maatalousyrityksissä. Näistä työkaluista valitaan itselle sopivin ja mahdollisin yhdistelmä omaan työkalupakkiin.

Edellä kuvattu ilmenee juuri ilmestyneestä tiedotteesta "Työmäärän hallinta maatalousyrittäjän hyvinvoinnin turvaamisessa". Tiedote perustuu Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen työturvallisuusapurahalla rahoitettuun TTS - Työtehoseuran ja Työterveyslaitoksen yhteishankkeeseen. Tiedotteessa tarkastellaan suosituksia ja perusteluja kohtuulliselle työmäärälle, määritetään maatalousyrityksen ydintoimintaa sekä tarkastellaan erilaisia keinoja organisoida maataloustöitä ydintoimintaa ja hyvinvointia tukevasti.

tutkija Janne Karttunen ja tutkimusvastaava Markku Lätti, TTS - Työtehoseura

p. 044 7143 689/Karttunen, 044 7143 691/Lätti,

janne.karttunen@tts.fi, markku.latti@tts.fi

Tiedote:

Karttunen, J., Lätti, M. ja Puttonen, S. 2012. Työmäärän hallinta maatalousyrittäjän hyvinvoinnin turvaamisessa. TTS:n tiedote. Maataloustyö ja tuottavuus 2 (637). 8 s.

TTS - Työtehoseura on valtakunnallinen koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatio, joka kouluttaa vuosittain noin 7000 opiskelijaa eri alojen ammattilaisiksi. Koulutustoiminnan lisäksi TTS - Työtehoseura tutkii ja kehittää noin 100 vuosittaisen projektin avulla työmenetelmien toiminnallisuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki