Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Maatalousaloille neuvottelutulos

Maatalousaloille neuvottelutulos

Julkaistu: 25.05.2016 klo 12:28
Julkaisija: Puuliitto

Puuliiton maatalousaloille syntyi tiistaina kilpailukykysopimuksen mukainen neuvottelutulos. Tulos koskee maatalouselinkeinojen, puutarha-alan, turkistarhaus-alan ja viher- ja ympäristörakentamisalan työehtosopimusta. Sopimus kattaa työajan pidennyksen, joka on toteutettu leikkaamalla työajan lyhennystä 24 tunnilla.

Neuvottelutulos koskee noin 20 000 maatalousalojen työntekijää. Mikäli kilpailukykysopimus syntyy, työehtosopimus tulee voimaan 1.2.2017 ja päättyy 31.1.2018.

Puuliiton hallitus päättää kaikkien kilpailukykysopimusten mukaisten neuvottelutulosten hyväksymisestä tai hylkäämisestä 31.5. pidettävässä kokouksessa. Päätöksenteon taustalla ovat viime maaliskuussa päätetyt reunaehdot. Puuliitto irtaantuu sopimuksesta, mikäli Sipilän hallitus ei toteuta toimiaan kilpailukykysopimuksen mukaisesti. Edellytyksenä on myös se, että Puuliiton kaikkien työehtosopimusten sovellutusneuvotteluissa päästään liittoa tyydyttävään ratkaisuun toukokuun loppuun mennessä.

Varapuheenjohtaja Jyrki Ala-Partanen, puh. 040 587 7563

Työehtosihteeri Jari Sirviö, puh. 0400 361 925

Puuliitto on mekaanisen metsäteollisuuden, puusepänteollisuuden, bioteollisuuden, metsä- ja metsäkonealan, venealan ja maatalousalojen työntekijöiden etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 35 000 jäsentä.