Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Maailman parhaat käpylehmät koikkelehtivat pian cow walkilla

Maailman parhaat käpylehmät koikkelehtivat pian cow walkilla

Julkaistu: 01.06.2011 klo 10:25
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Tulevan kesän yksi kiinnostavimmista tapahtumista on Käpylehmien MM-kisat Merikarvialla, jossa punnitaan niin taidot kuin tyylikin. Kesäkuun 11. päivänä Koivuniemen Herran matkailutilalla pidettävät kisat ovat ensimmäiset laatuaan MM-tasolla. Osallistujia odotetaan Suomen lisäksi muun muassa Myanmarista, Gambiasta ja Venäjältä.

Kisan suojelijoina toimivat Aino Havukainen ja Sami Toivonen, jotka ovat suunnitelleet tapahtumalle oman Tatu ja Patu -tunnuksen.

– Kuten kisatunnus, itse kisa on ehdottomasti leikkimielinen, mutta haluamme samalla nostaa framille tämän perinteisen lasten leikkikalun, joka on meille monille osa lapsuutta, kertoo kisoista innostunut emäntä Sirkka-Liisa ”Sirkkis” Koivuniemi.

Tuomaristossa vaikuttava maatalouslomittaja Pia Rata käyttää ammattitaitoaan kilpailijoiden tuotoksia arvostellessaan.

– Kiinnitän huomiota lehmien luonteeseen ja käsiteltävyyteen. Sympaattisen ammun kanssa on aina helpompi tehdä yhteistyötä kuin hankalan kantturan. Kisoista tulee varmasti hauska niin kilpailijoille kuin tuomaristollekin.

Kulttuurit kohtaavat käpylehmien MM-kisoissa, kun oheisohjelmassa on muun muassa lypsyn, munien keräämisen ja traktorikiertoajelun lisäksi rummutus-työpaja, joka toteutetaan afrikkalaisilla soittimilla.

klo 11-13: ilmoittautuminen ja saapuminen

klo 12: semifinaali, lehmän lypsy

klo 14: kisafanfaari sahalla soitettuna, käpylehmien työstäminen sekä juonnettu cow walk -esittely sarjoittain

klo 15: Koivuniemen Herran MuuMaan 20-vuotissynttärien ilmapallot ilmaan

klo 16: traktorikiertoajelu, tuomariston palaute, palkintojen jako

klo 17: lopputanssi Rouva Muun kanssa grammarin säestämänä

MuuMaan pihassa koko päivän ponikärryajelua, Kieku-kukko kierroksella, porukalla kirnuamista ja talutusratsastusta.

Käpylehmien MM-kisat lyhyesti

Kisan suojelijat: Lastenkirjailijat Aino Havukainen ja Sami Toivonen

Sarjat: Alle kouluikäiset, kouluikäiset, perhesarja

Säännöt: Lehmät valmistetaan paikan päällä annettavista luonnonmateriaaleista. Lehmät nimetään ja esitellään cow walkilla. Valmistusaika lehmänkellosta lehmänkelloon. Yksi käpylehmä voi osallistua vain yhteen sarjaan. Perhesarjassa saa käyttää puukkoa apuvälineenä.

Paikka: Koivuniemen Herran MuuMaa -kotieläintarha, Merikarvia

Arviointi: Tasapainoisuus, innovatiivisuus, esittely, hahmon kehittely

Tuomaristo: Kuvanveistäjä Veijo Setälä, pj, Satakunnan lastenkulttuuriverkosto;

lastenkirjailijat Aino Havukainen ja Sami Toivonen, maatalouslomittaja Pia Rata; 2009 SM-kisan voittajat sarjoittain.

Ilmoittautuminen: www.koivuniemenherra.fi ja kisapaikalla, mikäli tilaa on.

Koivuniemen Herran MuuMaa -kotieläintarha on vierailukohde, jossa on perheille runsaasti tekemistä. Lisäksi paikka on suosittu luokkaretki ja leirikoulukohde. Käpylehmien MM-kisa juhlistaa matkailutilan 20. juhlavuotta sekä samalla Satakunnan UNICEF-maakuntavuotta.

Lisätiedot:

MuuMaan emäntä Sirkka-Liisa Koivuniemi, 040 533 8057

Koivuniemen Herran matkailutila, www.koivuniemenherra.fi

Media- ja kuvatiedustelut:

Viestintäsuunnittelija Nina Toivola, 050 3856 513, nina.toivola@kumppania.fi, www.kumppania.fi