Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Luomutuotanto on lisääntynyt eniten Etelä-Pohjanmaalla

Pro Luomu ry

Luomutuotanto on lisääntynyt eniten Etelä-Pohjanmaalla

Julkaistu: 30.10.2012 klo 10:15
Julkaisija: Pro Luomu ry

Luomutuotanto on kasvanut tänä vuonna reippaasti koko Suomessa, mutta suhteellisesti eniten Etelä-Pohjanmaalla. Luomutilojen määrä lakeuksilla on lisääntynyt tänä vuonna 16 % ja luomupeltoala laajentunut peräti 20 %. Etelä-Pohjanmaalla on nyt yhteensä 362 luomutilaa ja luomupeltoa 18 500 hehtaaria.

Kovat kasvuluvut selittyvät osin maakunnan matalalla lähtötasolla: tähän asti luomu on ollut lakeuksilla melko harvinaista. Nyt luomutilojen osuus Etelä-Pohjanmaan kaikista maatiloista on noussut 5,4 %:iin ja peltoalasta 7,4 %:iin, mutta koko maan keskiarvoista (7 % ja 9 %) ollaan yhä hieman jäljessä.

Luomukotieläinasiantuntija Ulla-Maija Leskinen Pro Agria Etelä-Pohjanmaasta arvioi pohjalaistuottajien vihdoin kiinnostuneen luomusta, koska he ovat todenneet luomuviljelijöiden menestyvän työssään hyvin. Myös luomuneuvontaa on tehostettu, ja virinnyt kiinnostus näkyy Pro Agrian järjestämien luomukurssien osallistujamäärissä.

Luomulihallle olisi hurjasti menekkiä

Etelä-Pohjanmaalla tuotetaan luomuna melko paljon maitoa, kananmunia sekä naudan- ja lampaanlihaa. Myös luomuviljaa viljellään, sen sijaan luomuvihanneksista ja -sianlihasta on pulaa. Niin ikään kotieläinten valkuaisrehua tarvittaisiin luomuna lisää.

Etelä-Pohjanmaalla on yhteensä tuhat luomulihanautaa, mikä on enemmän kuin missään muussa maakunnassa.

– Luomunaudanlihalle on kuitenkin nyt menekkiä niin paljon, että lihanautojen määrä pitäisi saada kaksinkertaistettua, Ulla-Maija Leskinen huomauttaa.

Luomusikatiloja on Etelä-Pohjanmaalla vain yksi, vaikka maakunta on sianlihantuotannon keskittymiä Suomessa. Luomusikatiloja tarvittaisiinkin rutkasti lisää kattamaan kovaa kysyntää. Leskinen arvioi, että tulevaisuudessa luomusianlihan saatavuus paraneekin, sillä koko maan tasolla 25 sikatilaa harkitsee siirtymistä luomuun.

Luomun kovan kysynnän takia neuvontajärjestöllä on meneillään hanke, jonka tavoitteena on saada erityisesti eteläpohjalaisia naudan- ja sianlihantuottajia siirtymään luomuun.

Lisää luomua -seminaari auttaa verkostoitumaan

Luomuun kannustetaan myös Pro Luomun koordinoiman Lisää luomua -kiertueen seminaarissa, joka järjestetään Seinäjoella perjantaina 9. marraskuuta. Seminaarissa luomun näkymiä luotaavat koko tuotantoketjun edustajat, mukana on sekä kaupan että jalostavan teollisuuden puheenvuoroja. Lisäksi kuullaan mm. luomutuottajan kokemuksista ja luomulainsäädännön ajankohtaisista asioista.

Seminaari nostaa esiin myös alueellisia luomuhankkeita ja -toimijoita, joiden infopisteisiin osallistujat voivat tutustua. Niin ikään neuvonta on näkyvästi mukana tapahtumassa.

Tervetuloa Lisää luomua -kiertueen seminaariin!

Aika: perjantai 9.11.2012 klo 9.30–15.30

Paikka: Frami/auditorio 1 (Tiedekatu 2), Seinäjoki

Ohjelma

Seminaarin puheenjohtajana toimii luomumaitotilallinen Jouko Ylinen/yhtymä Ylinen.

9.30 Kahvi

10.00 Avaus, seminaarin puheenjohtaja

10.05 Lisää luomua! Tavoitteet markkinoiden ja tuotannon kasvuun, toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry

10.15 Hallituksen luomuohjelman eväät luomun lisäämiseen, maatalousneuvos Taina Vesanto, maa- ja metsätalousministeriö

10.30 Luomun nykytilanne, tavoitteet ja haasteet Etelä-Pohjanmaalla, maaseutu- ja energiayksikön päällikkö Ritva Rinta-Pukka, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

10.45 Lisää Luomua -hankkeen tavoitteet ja toiminta, luomukotieläinasiantuntija Ulla-Maija Leskinen, ProAgria Etelä-Pohjanmaa ry

11.00 Lisää luomua kauppaan, markkinointipäällikkö Kimmo Mylläri, Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa

11.15 Kyllä kaikki luomussa onnistuu? luomumaidontuottaja Aaro Koljonen / Mirja Koljonen, Teuva

11.50–12.30 Luomulounas

12.30 Juustoportin luomutuotteet markkinoille, toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari, Juustoportti

12.45 Valion luomumaidontuotanto ja tavoitteet, toimitusjohtaja Antti Tukeva, Valio/Maitosuomi

13.00 Atrian luomustrategia, johtaja Matti Perälä / tuotepäällikkö Susanna Vehkaoja, Atria

13.15 Ajankohtaista luomutuottamisen lainsäädännöstä, asiantuntija Jaana Elo, KoKo-palvelut

13.40 Pienryhmien kokoaminen

14.00 Kahvi

14.20 Ryhmätyöt

14.40 Ryhmätöiden purku – ryhmien vetäjät

15.30 Päivän päätös

Tilaisuus on maksuton. Ilmoittautumiset tiistaihin 6.11.2012 mennessä: Ulla-Maija Leskinen, puh. 040 504 5591 tai Erkki Vihonen, puh. 040 678 7689 tai sähköpostilla etunimi.sukunimi@proagria.fi

Tilaisuuden järjestävät Pro Luomu ry ja ProAgria Etelä-Pohjanmaa/Lisää Luomua -hanke.

Linkki tiedotteeseen: http://www.proluomu.fi/luomu-lisaantynyt-eniten-etela-pohjanmaalla

Lisätietoja: luomukotieläinasiantuntija Ulla-Maija Leskinen, Pro Agria Etelä-Pohjanmaa, ulla-maija.leskinen(at)proagria.fi, puh. 040 504 5591 ja toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry, marja-riitta.kottila(at)proluomu.fi, puh. 040 581 9252, www.proluomu.fi

Pro Luomu ry perustettiin luomualan yhteistyöjärjestöksi vuonna 2011. Sen tarkoituksena on edistää luomualan kasvua ja kehitystä Suomessa. Yhdistys ei ole kenenkään yksittäisen toimijan edunvalvoja, vaan ajaa vain ja ainoastaan luomun etua. Yhdistyksessä on noin 40 jäsentä, jotka edustavat ruokaketjun toimijoita tuottajista kauppaan ja ammattikeittiöihin.