Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Luomulla jo kymmenesosa Uudenmaan pelloista

Kutsu.
Julkaistu: 19.09.2012 klo 11:24
Julkaisija: Pro Luomu ry

Luomutuotanto on kasvussa koko Suomessa, niin myös Uudellamaalla. Eviran ennakkotietojen mukaan luomun viljelypinta-ala maakunnassa on tänä vuonna noussut lähes 20 000 hehtaariin, mikä on yli kymmenen prosenttia maakunnan kokonaisviljelyalasta. Luomutilojen lukumäärä lisääntyi yhdeksän prosenttia viime vuodesta ja on nyt 358.

Luomun kasvavan kysynnän takia sekä luomutuottajia että -valmistajia tarvittaisiin Uudellemaalle vielä reippaasti lisää. Maakunnassa on vasta vähän esimerkiksi luomumaidon ja -naudanlihantuotantoa, ja myös luomuperunalle olisi runsaasti kysyntää. Lähes huutava pula on uusmaalaisista luomuvihanneksista ja -marjoista.

Lisää luomua -kiertue tarjoaa tekemisen eväitä

Uusien tuottajien ja elintarvikevalmistajien kynnystä lähteä mukaan kasvaville luomumarkkinoille pyritään madaltamaan Lisää luomua -kiertueen seminaarissa, joka järjestetään Hyvinkäällä maanantaina 1.10. Tarjolla on tulevaisuudenvisioita, käytännön tietoa luomutuotannosta ja mahdollisuuksia verkostoitua maakunnan muiden luomutoimijoiden kanssa.

Seminaarin yhteydessä on mahdollisuus tutustua alueellisten luomutoimijoiden infopisteisiin ja osallistua työpajoihin, joissa keskustellaan luomutuotannon mahdollisuuksista ja puretaan sen pullonkauloja asiantuntijoiden avustuksella. Työpajoissa pohditaan mm. luomun markkinatilannetta ja kysyntää sekä yrittäjien haasteita. Työpajojen teemoina ovat liha, maito ja luomutuotantoketjun yhteistyö.

Lisää luomua -seminaari käynnistää samalla valtakunnallisen Luomuviikon, jonka aikana luomu on näkyvästi esillä useissa kaupoissa, ravintoloissa ja tapahtumissa. Esimerkiksi Hyria tarjoaa oppilaitoksissaan luomuviikon aikana mahdollisimman luomupitoisia aterioita opiskelijoilleen.

Tervetuloa Lisää luomua -kiertueen tiedotustilaisuuteen ja seminaariin!

Tiedotustilaisuus pidetään maanantaina 1.10. klo 9.15–10.00 ennen seminaarin alkua Hyria koulutus Oy:n luonnonvara- ja ympäristöalan toimipisteessä (Uudenmaankatu 249, Hyvinkää). Tiedotustilaisuudessa kerrotaan mm. tuoreita tietoja luomutuotannon ja -kulutuksen tulevaisuudennäkymistä sekä luomun asemasta EU:n maatalouspolitiikan uudistuksessa.

Tiedotustilaisuuden ohjelma:

Miksi Lisää luomua -kiertue? toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila/Pro Luomu ry

Luomu ja CAP-uudistus, valtiosihteeri Risto Artjoki/maa- ja metsätalousministeriö

Kokemuksia naudanlihantuotannon siirtämisestä luomuun, isäntä Gustav Rehnberg/Gårdskullan tila

Seminaarin ohjelma:

aika: maanantai 1.10.2012 klo 10–12

paikka: Hyria koulutus Oy:n luonnonvara- ja ympäristöalan toimipiste (Uudenmaankatu 249, Hyvinkää)

Ilmoittautumiset seminaariin 21.9. mennessä: riikka.perala@proagria.fi, puh. 040 764 2155

9.00 Kahvitarjoilu

10.00 Lisää luomua! Pro Luomun hallituksen pj. valikoimajohtaja Ilkka Alarotu/ SOK

10.15 Hallituksen luomuohjelma haluaa lisätä luomua, valtiosihteeri Risto Artjoki/ maa- ja metsätalousministeriö

10.30 Luomu on kasvussa kaupassa, kauppias Asko Kuusisalo/ K-Citymarket Hyvinkää

10.45 Lisää luomuviljaa, toimitusjohtaja Miska Kuusela/ Helsingin mylly

11.00 Ammattikeittiötkin tarvitsevat lisää luomua, keittiömestari Ilari Paananen/Sid Labs BarLaurea

11.15 Luomussa onnistuu! Kokemuksia naudanlihantuotannon siirtämisestä luomuun, isäntä Gustav Rehnberg/ Gårdskullan tila

11.30 Mitkä ovat luomualan kasvuhaasteet Uudellamaalla ja miten niihin vastataan, luomuneuvoja Esa Partanen/ ProAgria Uusimaa

11.45 Iltapäivän työpajojen vetäjät kutsuvat yhteiseen keskusteluun: miten päästään tavoitteeseen kolminkertaistaa luomumarkkina vuoteen 2015, naudanlihantuottaja Aarne Schildt/Bosgård Charolais, luomumaidontuottaja Arja Peltomäki ja puheenjohtaja Jukka Lassila/Luomuliitto

12.30 Lounas: luomu-buffee

13.30 Työpajatyöskentelyä

14.15 Kahvi

14.45 Työpajojen yhteenvedot

15.15 Tilaisuus päättyy

Seminaarin puheenjohtajana toimii MTK:n luomuvaliokunnan puheenjohtaja Arto Hanelius.

Lisää luomua -seminaari on maksuton. Seminaarin järjestävät Pro Luomu ry, ProAgria Uusimaa ry/Maaseutuyrityksien koulutushanke ja Hyria koulutuskeskus Oy/Lähiruokatreffit-hanke.

Lisää luomua -kiertuetta tukee maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju. Maaseutuyrityksien koulutushanketta rahoitetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta ja Lähiruokatreffit-hanketta rahoittaa Uudenmaan ELY-keskus.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila/Pro Luomu ry, puh. 040 581 9252, marja-riitta.kottila@proluomu.fi ja yritysneuvoja Susann Mantere/ProAgria Uusimaa, puh. 020 747 2506, susann.mantere@proagria.fi

Pro Luomu ry on vuonna 2011 perustettu yhdistys, jonka tehtävänä on edistää Suomen luomualan kasvua ja kehitystä. Pro Luomun noin 30 jäsentä ovat luomun parissa elintarvikealalla toimivia yrityksiä ja yhdistyksiä.