Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Länsisuomalaisella broilerituotantotilalla on todettu botulismia

Evira

Länsisuomalaisella broilerituotantotilalla on todettu botulismia

Julkaistu: 16.01.2009 klo 15:24
Julkaisija: Evira

Länsisuomalaisella tilalla on todettu siipikarjassa Clostridium botulinum -bakteerin aiheuttama joukkosairastuminen. Linnuilla oli tyypillisiä botulismioireita, kuten kaulan, siipien ja silmäluomien halvaantumista ja lintuja kuoli erittäin runsaasti. Sairastuneesta kasvatuserästä ei toimiteta siipikarjaa elintarvikkeena käytettäväksi. Linnut lopetetaan elintarviketurvallisuussyistä eläinsuojelunäkökohdat huomioiden.

Clostridium botulinum -bakteerin itiötä esiintyy normaalisti maaperässä ja vesistöissä. Bakteerien itiömuodot ovat erityisen kestäviä. Korkeassa lämpötilassa ja hapettomissa olosuhteissa itiöistä kehittyy bakteereita, jotka tuottavat toksiineja. Toksiinit aiheuttavat eläinten sairastumisen. Sairaus on Suomessa eläimillä harvinainen. Sitä ennaltaehkäistään tilan hyvillä tuotantotavoilla.

Tässä tautitapauksessa todennäköisesti tilan ruokinta-automaatin häiriötoiminta johti lintujen kerääntymiseen, jolloin lämpötila nousi bakteereille suotuisaksi.

Lisätietoa botulismista Eviran internetsivuilla:  evira.fi>eläintauti- ja lintarviketutkimus>eläintautitutkimus>riista ja luonnonvaraiset eläimet>botulismi

elintarvikevalvonta: yksikön johtaja Auli Vaarala p. 020 77 24274, 050 366 8420
eläintautivalvonta: ylitarkastaja Sirpa Kiviruusu p. 020 77 24216, 0400 920 503