Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Kaisu Merilä valittiin Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Julkaistu: 25.11.2011 klo 09:12
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Lisäksi Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen varsinaisessa kokouksessa valittiin yksi hallituksen jäsen, palkittiin Etelä-Savon maa- ja kotitalousnaisten piirikeskus aktiivisesta toiminnasta ja hyväksyttiin järjestön tuleva neuvonnan teema. Kokous pidettiin torstaina 24.11.2011 Helsingissä.

Uusi puheenjohtaja ja hallituksen jäsen

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry.:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi vuosiksi 2012–2014 valittiin matkailuyrittäjä KTM Kaisu Merilä Utajärveltä Oulusta. Hän on johtanut Merilän Kartanoa vuodesta 1993 lähtien. Lisäksi hän on aktiivinen toimija matkailu- ja yritysalan järjestöissä sekä muissa järjestöissä. Hän on vuosina 2002–2009 ollut myös Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry.n hallituksen jäsen.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n nykyisen puheenjohtajan Eeva Nurmen toimikausi päättyy vuoden 2011 lopussa. Hän on toiminut puheenjohtajana vuodesta 2003.

Lisäksi hallituksen jäseneksi vuosiksi 2012–2014 valittiin uudelleen maatalousyrittäjä Ritva Mäkiniemi Kauhavalta Etelä-Pohjanmaalta.

Hallituksessa jatkavat jäseninä maatalousyrittäjä Riitta Ryhänen Lapinlahdelta Pohjois-Savosta, kansanedustaja Mirja Vehkaperä Haukiputaalta Oulusta, kasvihuoneyrittäjä Sirke Lehtilä Laitilasta Varsinais-Suomesta, matkailuyrittäjä Maija Saikko Taipalsaarelta Etelä-Karjalasta sekä toiminnanjohtaja Liisa Niilola.

Tunnustuspalkinto Etelä-Savoon

Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen hallitus antaa tunnustusta Etelä-Savon piirikeskuksen toiminnan kehittämisestä ja innokkaasta osallistumisesta valtakunnallisiin kampanjoihin ja hankkeisiin. Piirikeskuksessa on hyvä tekemisen meininki ja henkilöstön osaamista kehitetään neuvonnan muuttuvat tarpeet huomioiden.

Aktiivinen yhdistystoiminta kertoo jäsenten innostuksesta sekä piirikeskuksen roolista toimintaan kannustamisessa. Piirikeskus saa tunnustusta myös hyvästä viestinnästä, tiedotus on siellä osa toimintatapaa.

Uusi teema ”Näe hyvä lähellä” ohjaa toimintaa vuosina 2012–2014

Teeman myötä neuvonnassa korostetaan lähiruuan ja kotimaisen elintarvikeketjun arvostusta sekä kestävän kehityksen mukaisia ruokavalintoja. Lisäksi teemalla edistetään käytännön ruuanvalmistustaitojen ja alueellisen ruokaperinteen siirtymistä sukupolvelta toiselle.

Teema ohjaa tunnistamaan oman lähimaiseman arvot sekä hyödyntämään maisema paikallisissa yrityksissä. Teema korostaa monimuotoista maaseudun yritystoimintaa, joka tarjoaa hyviä tuotteita ja palveluja lähellä kuluttajaa sekä yhteisöllistä toimintaa lähellä maaseudun naisia. Järjestötoiminnassa hyödynnetään myös nykytekniikan tarjoamia mahdollisuuksia toimintaan osallistumisessa ja viestinnässä. Teeman kantava ajatus on, että Maa- ja kotitalousnaisten järjestö ja sen palvelut ovat jokaista lähellä.

Lisätietoja
-    viestintäpäällikkö Johanna Saarikoski, puh. 040 526 8475, johanna.saarikoski@maajakotitalousnaiset.fi
-    Kaisu Merilä, puh. 050 382 0206, kaisu.merila@utanet.fi
-    Ritva Mäkiniemi, puh. 040 724 2014, ritva.makiniemi@netikka.fi
-    toiminnanjohtaja Leena Lahdenvesi-Korhonen, Etelä-Savon maa- ja kotitalousnaisten piirikeskus
puh. 0400 875 326, leena.lahdenvesi-korhonen@proagria.fi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.