Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Haapaveden hyvinvointipäivissä etsitään keinoja maatilojen talousongelmien taklaamiseen

Mela

Julkaistu: 20.11.2015 klo 10:48
Julkaisija: Mela

Kuluva vuosi on ollut maatalousyrittäjille vaikea. Yrittäjiä ovat koetelleet niin Venäjän pakotteet ja laskeneet tuottajahinnat kuin tukipolitiikka ja uusi ohjelmakausikin. Satoon liittyen erityisiä ongelmia on tuonut myöhäinen kevät ja sateinen ja kylmä kesä. Monet tilat ovat ajautuneet taloudelliseen ahdinkoon. Eurojen vähetessä myös oma hyvinvointi voi olla koetuksella ja uupuminen uhkaa helpommin.

Miten jaksat, millä maksat?
Mela ja MTK-Pohjois-Suomi järjestävät Haapavedellä maatalousyrittäjille hyvinvointipäivän ”Miten jaksat, millä maksat?”. Hyvinvointipäivässä pureudutaan tämän syksyn haasteisiin etsimällä keinoja sekä maksuvalmiuden ylläpitämiseen ja talouden hallintaan että stressin ja henkisen kuormituksen hallintaan.

Paikalla ovat pankin ja ProAgrian edustajat kertomassa talouden hallinnasta ja suunnittelusta. Henkisen kuormituksen ja stressin hallintaan opastaa kokenut työterveyspsykologi. Lisäksi tilaisuudessa kuullaan edistyksellisestä stressin mittaamiseen kehitetystä FirstBeat-laitteesta, jolla voi kartoittaa omaa stressi- ja palautumistasoaan.

Lisätiedot:
Työhyvinvointitiimin vetäjä Pirjo Saari, Mela, pirjo.saari@mela.fi, puh. 0400 341 390
Järjestöagrologi Sirpa Törmikoski, MTK-Pohjois-Suomi sirpa.tormikoski@mtk.fi puh. 044 339 2319

Miten jaksat, millä maksat?, Haapavesi, Korkatin kartano, 24.11. Tilaisuus on tarkoitettu maatalousyrittäjille.
Myös median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Tilaisuuden ohjelma: https://www.mela.fi/sites/default/files/tiedostot/tyohyvinvointi/Tapahtumakalenteri/Hyvinvointipaivat_2015/haapavesi_20151124.pdf

Mela hoitaa maatalousyrittäjien, kalastajien, poronhoitajien ja apurahansaajien lakisääteistä sosiaaliturvaa. Eläke- ja tapaturmavakuutusten lisäksi Mela vastaa maatalouslomituksesta ja työturvallisuusasioista. Melan asiakkaina on 68 000 maatalousyrittäjää, 3 000 apurahansaajaa ja 130 000 eläkkeensaajaa.

www.mela.fi