Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Energiaturpeen tuotanto jäi viime vuodesta

Bioenergia ry

Energiaturpeen tuotanto jäi viime vuodesta

Julkaistu: 05.10.2016 klo 09:44
Julkaisija: Bioenergia ry

Syyskuun otolliset säät eivät muuttaneet sitä, että energiaturpeen tuotanto jäi tänä vuonna ennätyksellisen alhaiseksi.  Bioenergia ry:n turvetuotantokyselyn mukaan jyrsin- ja palaturvetta tuotettiin aumoihin 9,42 milj. m3 ja erilaisia ympäristöturpeita kasvualustoiksi, kuivikkeiksi, kompostointiin ja maanparannukseen 1,42 milj. m3.

Kaikki turvetuotteet ovat varsin hyvälaatuisia pääosin alkukesän suotuisien tuotanto-olosuhteiden ansiosta. Kosteusmääritykset ja aumamittaukset ovat vielä osittain kesken, mutta alustavan arvion mukaan energiaturpeiden energiasisältö on 8,4 TWh. Lopullinen turve-energian määrä selviää lokakuun aikana ja julkistetaan 24.10.2016 Bioenergiapäivässä Tampereella.

Turvetuotantokauden 2016 energiaturpeen tuotanto jäi alhaisimmaksi sitten vuoden 1998. Vuonna 2015 tuotettiin energiaturvetta 10,94 milj. m3 (9,74 TWh). Ympäristöturpeen osalta tilanne on vähän parempi kuin viime vuonna, jolloin ympäristöturpeiden tuotanto jäi 1,15 milj. m3:iin.

Lisätietoja: aluepäällikkö Hannu Salo, hannu.salo(a)bioenergia.fi, puh. 040 502 2542

Bioenergia ry:n tavoitteena on synnyttää uusia työpaikkoja ja torjua ilmastonmuutosta viisaasti edistämällä kotimaisten polttoaineiden käyttöä energiantuotannossa. Yhdistyksen tavoite on nostaa uusiutuvan energian osuus puoleen koko energiantuotannosta ja energiaomavaraisuuden aste yli puoleen vuoteen 2030 mennessä.