Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Energiansäästö on paljon muutakin kuin hehkulampun vaihtamista energiansäästölamppuun

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Julkaistu: 09.02.2011 klo 10:11
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Energiansäästölamput ja viisas kodin valaiseminen kiinnostivat eniten Maa- ja kotitalousnaisten viime vuoden Energiansäästöllä euroja -kampanjassa. Valaisemista käsittelevien tapahtumien suosio ja osallistujien palaute kertoo siitä, että kuluttajat kaipaavat konkreettisia neuvoja energiansäätölampun valintaan. Kampanjassa opeteltiin säästämään energiaa myös monella muulla tavalla.

Kampanjaan kuului kahdeksan erilaista tapahtumakokonaisuutta. Vuoden aikana tapahtumia järjestettiin yli kolmesataa, ja osallistujia niissä oli reilut 14 300. Tapahtumat saivat kiitosta konkreettisesta tiedosta ja havainnollistamisesta. Esimerkiksi Sisusta viisaasti valoilla -tilaisuuksissa tutustuttiin lamppujen pakkausmerkintöihin ja havainnollistettiin energiansäästölamppujen värilämpötiloja nukkekodin avulla.

Energiansäästöä monella tavalla

Suosittuja olivat myös Tunnetko kotisi energiasyöpöt ja Leivinuunista heinälaatikkoon -tapahtumat. Osallistujat saivat runsaasti vinkkejä omassa kodissa toteutettavaksi. Esimerkiksi vesilasku pienenee, kun hanan aukaisee vain osittain ja lämmityslasku kevenee, kun huonelämpötilaa lasketaan asteella. Seuraava jääkaappi kannattaa valita A-energialuokasta.

Nuukaillaan terveellä tavalla -ruokakurssilla todettiin, että keitto kiehuu nopeammin kannen alla ja pata hautuu mainiosti uunin jälkilämmössä. Se, mitä raaka-aineita keittoon ja pataan valitsee, vaikuttaa oman hiilirepun painoon. Leivinuunista heinälaatikkoon ja Sähköttömät kylmätilat -tapahtumissa heräteltiin vanhojen konstien uudelleen käyttöön.

Bensalasku pienemmäksi -tapahtumissa opeteltiin kaasujalan kevyempi käyttö ja pyöränhuoltoilloissa huollettiin fillarit keveäksi polkea.

Kampanjan tapahtumia voi kysyä edelleen kampanjaneuvojiltamme (yhteystiedot alla).

Säästöä yli 1,2 miljoonaa litraa vettä viikossa

Jos jokainen kampanjaan osallistunut suihkuttelee päivässä minuutin lyhyemmän ajan kuin aikaisemmin, säästyy tältä joukolta viikossa vettä 1,2 miljoonaa litraa. Määrä vastaa 21 ihmisen vuosittaista keskimääräistä vedenkulutusta. Pienillä teoilla on siis suuri vaikutus.

Kampanjan toteutuksen mahdollistivat Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran Energiaohjelma, Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry. sekä ympäristöministeriö.

Lisätietoja Energiansäästöllä euroja -kampanjasta antaa
viestintäkoordinaattori Johanna Saarikoski, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus
p. 040 526 8475, johanna.saarikoski@proagria.fi
www.maajakotitalousnaiset.fi/energiansaastollaeuroja

Lisätietoja kampanjan toteutumisesta maakunnissa kampanjaneuvojiltamme

Etelä-Karjala, Sari Paajanen, p. 040 516 7501, sari.paajanen@proagria.fi
Etelä-Pohjanmaa
, Asta Asunmaa, p. 040 592 9226, asta.asunmaa@proagria.fi
Etelä-Savo
, Kirsi Väisänen, p. 020 747 3572, kirsi.vaisanen@proagria.fi ja Kirsi Mutka-Paintola, p. 020 747 3617, kirsi.mutka-paintola@proagria.fi
Häme
Satakunta, Marjut Koivisto, p. 050 555 8440, marjut.koivisto@proagria.fi
Uusimaa, Salme Simonen, p. 020 747 2508, salme.simonen@proagria.fi
Varsinais-Suomi, Emma Pikkarainen, p. 050 66470, emma.pikkarainen@proagria.fi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.