Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Avomaan varhaissadot valmistuivat

Avomaan varhaissadot valmistuivat

Julkaistu: 14.06.2010 klo 09:07
Julkaisija: www.kasvikset.fi

Ensimmäiset varhaisperunat nostettiin avomaalta Turunmaan saaristosta kesäkuun alkupäivinä, ja siitä nostot ovat jatkuneet ja lisääntyneet myös mantereen puolella. Juhannus on perinteisesti varhaisperunan ja varhaisvihannesten kauden aloitus. Viikko 25 onkin nimetty valtakunnalliseksi avomaan varhaissadon teemaviikoksi, jolloin arvion mukaan uutuuksia riittää jo kaikille halukkaille.

Varhaisperunasatoa pidetään tänä vuonna määrällisesti kohtuullisena. Laatu on hyvä, mutta toukokuun jyrkät säävaihtelut aiheuttivat viljelijöille lisätyötä. Hallayöt jäivät yksittäisiksi ja ne hoidettiin sadetuksin, joten kasvustot eivät vaurioituneet. Ensimmäiset varhaisperunat istutettiin heti pääsiäisen jälkeen ja enimmät viikolla 15.

Kesän ensimmäisten varhaisperunoiden ja varhaisvihannesten tilannekatsaus avautuu alla näkyvästä linkistä. Samalla saat julkaistavaksi vinkit ja ohjeet näiden uutuuksien käyttöön ruoka- ja tuotekuvineen.

Poikkea myös uudistuneessa keittokirjassamme, jonka aloitussivulta löydät juuri tämän hetken ajankohtaiset varhaisperuna- ja varhaisvihannesohjeet. Klikkaa alla näkyvää linkkiä.

Lisätiedot:

Pirjo Toikkanen