Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Uusi, erilainen matkakirja Kiinan kääntöpuolelta

Pohdinmylly Ky

Uusi, erilainen matkakirja Kiinan kääntöpuolelta

Julkaistu: 09.07.2015 klo 07:45
Julkaisija: Pohdinmylly Ky

”On tapana sanoa, että matkakirjallisuus on menettänyt merkityksensä, kun kuka tahansa voi muutamassa tunnissa lentää Chongqingiin tai Shanghaihin. Niin todella voi, mutta perille ei pääse edes vuodessa. Tästä kokemuksesta kirjoitamme.”

Näin Anna-Liisa Huhtala-Fiskars ja Jarmo Uusi-Rintakoski luonnehtivat juuri ilmestynyttä matkakirjaansa.

Minkälaisia ovat Kiinan syrjäseudut lännessä ja etelässä? Miten elävät maan kymmenet vähemmistökansat? Mitä Suuresta Virrasta eli Jangtsesta on jäljellä mahtavan ja mahtipontisen Rotkopadon jälkeen?

Entä miltä suuren maan kiihkeä murros näyttää kirjoittajista, jotka ovat kokeneet 1960- ja 1970-lukujen rajun murroksen pienessä Suomessa?

Suuren Virran tekijät ovat vanhentuneet Kiinaa kiertäessään alle viisikymppisistä yli kuusikymppisiksi. Samaan aikaan on Kiina ilmiselvästi nuortunut – ja pysynyt vieraana ja kiehtovana.

Vahvasti kuvitettu Suuri Virta on perinteinen mutta erilainen matkakirja. Se kokoaa kirjoittajiensa kokemukset matkustamisesta Kiinassa kolmella vuosikymmenellä.

Tekijät seuraavat rähjäisen tiibetiläiskylän muodonmuutosta kukoistavaksi Shangri-laksi, tapaavat Lijiangissa naxi-kansan tunnettuja edustajia ja Yunnan-romantiikan luojia, liikkuvat Qinghain ylängöillä buddhien syntymailla ja eversti Mannerheimin jalanjäljissä, kohtaavat Myanmarin rajaseudulla kansansirpaleita, jotka vielä pari sukupolvea sitten olivat ihmismetsästäjiä.

Suuri Virta kiertää sitä Kiinaa joka lähes pysyvästi on kansainvälisen uutiskynnyksen alapuolella. Teoksessa henkilökohtainen nivoutuu kiinalaiseen todellisuuteen sellaisena kuin vain vieras, ulkopuolinen, wai guo ren, voi sen kokea.

Anna-Liisa Huhtala-Fiskars ja Jarmo Uusi-Rintakoski: Suuri Virta. Matkalla Kiinan kääntöpuolella. Pohdinmylly 2015. 456 s.

arvostelukappaleet: lehdisto@bod.fi

Anna-Liisa Huhtala-Fiskars on Helsingissä asuva  päätoimittaja.

Jarmo Uusi-Rintakoski on Helsingissä asuva toimittaja, YTM.

Jarmo Uusi-Rintakoski
free lancer / Pohdinmylly Ky