Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Ruokaneuvot vastaa juhlan järjestäjän kysymyksiin

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Ruokaneuvot vastaa juhlan järjestäjän kysymyksiin

Julkaistu: 23.05.2013 klo 08:54
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Mikä olisi kesän juhliin raikas tarjottava? Mistä löytäisi värikkään vaihtoehdon kermakakulle? Miten huomioida tarjoilussa erityisruokavaliot? Jos sinulla on kysyttävää kesän juhlien suunnittelusta, lähetä kysymys Maa- ja kotitalousnaisten Ruokaneuvot-palveluun.

Saat meiltä vastauksia ruokaan, ruuanlaittoon ja leivontaan liittyviin kysymyksiin. Voit lähettää kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ruokaneuvot@maajakotitalousnaiset.fi. Vastauksen saat sähköpostiisi usein jo samana päivänä, yleensä kuitenkin viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kysymyksiisi vastaavat ammattitaidolla Maa- ja kotitalousnaisten viisi kokenutta ruoka-asiantuntijaa.

Juhlia ennen kysytään useimmin vinkkejä tarjoilun laatimiseen, arviota tarvittavista leivonnais- ja ruokamääristä sekä apua erityisruokavaliota noudattavien vieraiden huomioimiseen. Joskus tärkeä reseptikin on hukassa.

Löydät koottuja kysymyksiä ja vastauksia myös Maa- ja kotitalousnaisten verkkosivuilta www.maajakotitalousnaiset.fi » Kotitalous ja ruoka » Vinkit arkeen ja juhlaan.

Lisätietoja palvelusta antaa
vt. kehityspäällikkö Niina Rantakari, puh. 040 526 4619, niina.rantakari (at) maajakotitalousnaiset.fi

Ruoka-asiantuntijoiden vinkit onnistuneeseen juhlaan

• Suunnittele tarjoilu. Kahvipöytä vai ateria? Muista pitkissä juhlissa myös yöpala. Montaa ruokalajia ei tarvita, mutta määrässä ei kannata pihistellä.
  • Muista erityisruokavaliot, mahdolliset kansainväliset ruoka- ja tapatottumukset sekä juhlijoiden ikä. Ruuan menekkiin vaikuttaa myös se, kuinka kauan vieraat odottavat tarjoilua.
  • Huomioi tarjottavia suunnitellessasi kylmäsäilytystilojen määrä ja ruokien kuumennusmahdollisuudet.
  • Varaa riittävästi ihmisiä keittiöön ja tarjoiluun. Jaa vastuut. Noutopöytää hoitamaan tarvitaan vieraiden määrästä riippuen 2–4 tarjoilijaa.
  • Kun tarjolla on useita ruokalajeja, ruokien ottaminen hidastuu. Jos vieraita on sata, noutopisteitä kannattaa olla neljä.
  • Mikäli juhlissa on alkoholitarjoilua, muista myös alkoholittomat vaihtoehdot. Tarjoa alkoholitonta juomaa houkuttelevasti ja luontevasti niin, ettei sitä tarvitse erikseen pyytää.
  • Tarkista kattauksen ja juomien tarjoilun yksityiskohdat. Riittävätkö omat astiat vai vuokrataanko? Riittävätkö tuolit ja pöytätila? Myös pöytäliinat voi vuokrata.
  • Ota kattauksessa huomioon vuodenaika ja värit sekä juhlan teema tai luonne.
  • Suunnittele sopiva pöytämuoto. Tarvitaanko istumajärjestys? Kuka on kunniavieras, ja pitääkö tehdä pöytäkartta?
  • Seremoniamestarista voi olla hyötyä: hän pitää aikataulun ja ohjelman käsissään niin, että myös ruoka- ja juomatarjoilu sujuvat ja vieraat tietävät, mitä kulloinkin tapahtuu.
  • Muista tarjoilupöytään juhlan teemaan ja väreihin sopiva kukkakimppu tai -asetelma.

Vadelma-marenkikakku
n. 15 henkilölle (gluteeniton)

Maa- ja kotitalousnaiset viettää tänä vuonna 80-vuotisjuhlaa tunnuslauseella aitojen asioiden puolesta. Vadelma-marenkikakussa maistuvat kotimaiset raaka-aineet. Kuva: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus / Antti Hallakorpi

Pohja
2 muna
0,75 dl sokeria
1 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta

Kostutus
vaniljasokerilla maustettua maitoa tai sokeroitua, vedellä laimennettua sitruunamehua

Hyytelö
5 liivatelehteä
200 g (4 dl) pakastevadelmia (tuoreita voi olla 5 dl)
n. 0,75 dl sokeria
4 dl kuohukermaa
2 prk (400 g) sitruunarahkaa
tilkka vettä

Koristelu
1 pussi (60 g) valkoisia marenkeja
(tuoreita) vadelmia
sitruunamelissan lehtiä

1.    Vatkaa munat kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää siivilän läpi perunajauhot joihin on sekoitettu leivinjauhe. Kaada voideltuun, pinnoitettuun irtopohjavuokaan (halkaisija n. 25 cm, pohja voi olla peitetty leivinpaperilla).
2.    Paista pohja 175 asteessa n. 15 min kunnes pohja on kypsä. Irrota pohja vuosta hieman jäähtyneenä. Anna pohjan jäähtyä.
3.    Pese kakkuvuoka ja peitä pohja puhtaalla leivinpaperilla. Voitele vuoan reunat rypsiöljyllä ja siivilöi reunoille reilusti tomusokeria (tällöin kakku irtoaa helposti vuoasta). Pane kakkupohja vuoan pohjalle.
4.    Kostuta kakkupohja hyvin kevyesti.
5.    Laita liivatelehdet yksitellen likoamaan runsaaseen kylmään veteen vähintään 10 minuutiksi.
6.    Jos käytät pakastevadelmia, levitä ne lautaselle, ripota suurin osa sokerista päälle ja sulata mikrossa alhaisella teholla. (Jäiset marjat voivat jäädyttää liivatteen, jolloin seos ei hyydy). Vatkaa kerma vaahdoksi. Lisää sitruunarahka ja sokeroidut vadelmat sekoitellen.
7.    Kuumenna 1 - 2 rkl vettä, ota pois levyltä ja liuota liivatelehdet siihen. Anna hieman jäähtyä ja lisää haalea liivateliuos huolellisesti sekoittaen kerma-rahkaseokseen. Lisää loppu sokeri ja tarkista vielä maku. Kaada seos kakkupohjan päälle vuokaan ja anna hyytyä peitettynä seuraavaan päivään.
8.    Irrota hyytynyt kakku vuoasta ja vedä pohjapaperin avulla tarjoiluvadille.
9.    Murenna pintaan marenkeja reiluiksi paloiksi juuri ennen tarjoilua. Lisää koristeeksi tuoreita tai hieman sulatettuja vadelmia ja sitruunamelissan lehtiä.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan Maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.

Tämä vuosi on Maa- ja kotitalousnaisten juhlavuosi. Maa- ja kotitalousnaisten Keskus sekä monet piirikeskukset ja yhdistykset täyttävät 80 vuotta. Juhlavuoden tunnuslause on Maa- ja kotitalousnaiset - Aitojen asioiden puolesta. www.maajakotitalousnaiset.fi