Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Porkkanalla painat pidempään – rentoa kasvisfaktaa nuorille miehille

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Porkkanalla painat pidempään – rentoa kasvisfaktaa nuorille miehille

Julkaistu: 19.09.2013 klo 12:34
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Nuorten miesten ruokailuun tarvitaan rytmiä ja lisää terveellisiä, värikkäitä kasviksia. Porkkanalla painat pidempään -tapahtumissa paljastetaan nuoria miehiä puhuttelevia faktoja kasvisten syönnin tärkeydestä sekä niiden merkityksestä jaksamiselle ja suorituskyvylle.

Maa- ja kotitalousnaiset järjestää oppilaitoksissa ja sotilaskodeissa varusmiehille Porkkanalla painat pidempään -tapahtumia. Tapahtumissa miehet pääsevät smoothiebaariin testaamaan kotitekoisia urheilujuomia sekä myös omia voimiaan. Näissä merkeissä innostetaan miehiä löytämään uusia tapoja syödä enemmän kasviksia. Tapahtumia järjestetään syksyn aikana ympäri Suomen.

Käytännön vinkit tärkeitä

Vaikka suomalaisten kasvisten käyttö on lisääntynyt tasaisesti viime vuosikymmeninä, tutkimukset osoittavat, että erityisesti nuorten miesten kasvisten kulutuksessa olisi reilusti parantamisen varaa.  Varusmiesten ruokavaliota tutkittaessa on havaittu, että vain harva syö tuoreita kasviksia päivittäin. Lisäksi ateriarytmi on usein epäsäännöllinen. Huolestuttavaa on myös ylipainon lisääntyminen.

Nuoret miehet varmasti tietävät, että kasviksia tulisi syödä, mutta konkreettista tietoa kasvisten puutteesta tai epäterveellisen ruokavalion suorista vaikutuksista ei ehkä ole. Tieto ja käytännön vinkit ovat erityisen tärkeitä elämäntilanteessa, jossa he ovat siirtyneet tai siirtymässä omiin talouksiin ja joutuvat huolehtimaan itse päivittäisestä ruokahuollostaan.

Green card -smoothiesta lisää puristusvoimaa

Porkkanalla painat pidempään -tapahtumilla innostetaan nuoria miehiä syömään enemmän kasviksia. Rennoissa tapahtumissa annetaan myös käytännönläheistä tietoa kasvisten positiivista vaikutuksista – nuoren miehen näkökulmasta.

Porkkanabaarissa maistellaan muun muassa vihreää Green card ja keltaista Aurinkotervehdys -smoothieita.  Samalla annetaan ohjeita välipala- ja urheilujuomien valmistamiseen. Kasviskombonäyttely vinkkaa, miten kasviksia voi yhdistää muuhun ruokaan. Puristusvoimamittaus kannustaa pohtimaan suorituskyvyn ja ravitsemuksen yhteyttä.

Nuorten miesten kasvisten syöntiä lisätään Maa- ja kotitalousnaisten valtakunnallisessa Porkkanalla painat pidempään - Kasviksia nuorten miesten ruokavalioon -hankkeessa. Tavoitteena on edistää nuorten miesten terveyttä ja ehkäistä ylipainoa. Hankkeessa järjestetään kaikkiaan 80 tapahtumaa, joilla tavoitellaan 8 000 nuorta miestä.  Katso alta listaus tähän mennessä sovituista tapahtumista. Hanke toteutetaan Suomen valtion tuella.

Lisätietoja

Katja Pethman, kehityspäällikkö, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, p. 040 575 0056, katja.pethman (at) maajakotitalousnaiset.fi

Niina Rantakari, projektipäällikkö, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, p. 040 526 4619, niina.rantakari (at) maajakotitalousnaiset.fi

Porkkanalla painat pidempään tapahtumia syksyllä 2013 ja tapahtumien yhteyshenkilöt
sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi(at)maajakotitalousnaiset.fi

Etelä-Karjala, Sari Paajanen, p. 040 516 7501
- 25.9. Lappeenrannan sotilaskoti
- 1.10. Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Etelä-Pohjanmaa, Asta Asunmaa,  p. 040 592 9226

Etelä-Savo, Mervi Kukkonen, p. 040 842 3549

Häme, Satu Nokkonen, p. 040 574 9337

Kainuu, Marika Köngäs, p. 040 585 5296
- Ravintola Vimpeli, Kajaani
- Kajaanin ammattioppilaitos, Seppälän toimipiste
- Kajaanin lukio
- Kajaanin sotilaskoti

Keski-Suomi, Eeva-Liisa Kivimäki, p. 040 576 8740 ja Kati Huovilainen, p. 0400 274 292

Keski-Pohjanmaa, Seija Varila, p. 0400 137 899

Kymenlaakso, Hannele Veteli, p. 040 709 2492
- 19.9. Utin sotilaskoti
- 24.9. Haminan sotilaskoti
- 1.10. Kouvolan seudun ammattiopisto, Liiketalouden yksikkö, Kouvola
- 2.10. Kouvolan seudun ammattiopisto, Tekniikan ja palveluiden yksikkö, Kouvola

Lappi, Ulla-Maija Uusitalo, p. 040 520 5882

Oulu, Helena Lahdenperä, p. 0400 599 473 ja Maija Ojalehto, p. 040 701 3686

Pirkanmaa, Outi Penttilä, p. 040 7198 959 ja Kirsti Järvensivu, p. 040 821 8536
- 26.9. Ammatti-instituutti Iisakki, Hämeenkyrö
- 30.9. Vammalan Ammattikoulu
- 28.10. Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos, Ikaalinen

Pohjois-Savo, Sanna Louna, p. 0400 571 642

Uusimaa, Suvi Malin, p. 0400 682 334
- 3.- 4.10. Hyria, Keravan ja Hyvinkään toimipisteet
- 22.10. Santahaminan sotilaskoti

Varsinais-Suomi, Mari Mäenpää, p. 050 60 369 ja Henna Kyyrä, p. 043 825 0583

Green card -smoothie
Tapahtumissa maistatetaan Green card -smoothieta, joka toimii niin välipalana kuin vaikkapa urheilujuomana

Green card (kahdelle)
100 g parsakaalia
muutama lehti vihreää salaattia (esim. jääsalaattia)
1 banaani
3 – 4 dl omenatäysmehua
Sekoita aineet tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella. Ohenna smoothieta tarvittaessa mehulla.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 55 000 jäsenen ja noin 70 asiantuntijan Maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.

Tämä vuosi on Maa- ja kotitalousnaisten juhlavuosi. Maa- ja kotitalousnaisten Keskus sekä monet piirikeskukset ja yhdistykset täyttävät 80 vuotta. Juhlavuoden tunnuslause on Maa- ja kotitalousnaiset - Aitojen asioiden puolesta. www.maajakotitalousnaiset.fi