Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Pitkäsenkylän maa- ja kotitalousnaiset, Seinäjoen maa- ja kotitalousnaiset sekä Kyyjärven maa- ja kotitalousnaiset palkittiin aktiivisesta järjestötoiminnasta

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Julkaistu: 18.11.2013 klo 12:15
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaisten valtakunnallinen tunnustuspalkinto myönnettiin tänä vuonna kolmelle yhdistykselle. Ensimmäisen sijan jakoivat Pitkäsenkylän maa- ja kotitalousnaiset Kalajoelta sekä Seinäjoen maa- ja kotitalousnaiset. Toisen sijan palkinnon sai Kyyjärven maa- ja kotitalousnaiset.  Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen hallitus antaa tunnustusta yhdistysten yhteistoiminnasta, näkyvyydestä sekä Maa- ja kotitalousnaisten yhteisten asioiden eteenpäin viemisestä.

Pitkäsenkylän maa- ja kotitalousnaisten aktiivinen toiminta houkuttaa uusia jäseniä naapurikylistä

Pitkäsenkylän maa- ja kotitalousnaisten toiminta kokoaa kyläläisiä yhteen niin säännöllisillä kahvitapaamisilla ja jumppatuokioilla kuin erilaisilla retkillä, kursseilla, tapahtumilla ja talkoilla. Yhdistys on järjestänyt muun muassa lounastapahtumia kyläläisille, laturetkiä ja huivinvaihtopäiviä. Naiset osallistuvat ahkerasti Keski-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaisten piirikeskuksen tapahtumiin ja järjestön valtakunnallisiin kampanjoihin. Yhdistys tiedottaa tapahtumista aktiivisesti niin etu- kuin jälkikäteen nettisivuillaan. Naisten aktiivinen toiminta houkuttaa jäseniä myös naapurikunnista. Jäseniä yhdistyksessä on tällä hetkellä 95.

Seinäjoen maa- ja kotitalousnaiset toimii kaupunkialueella

Yli 80 vuotta vanha Seinäjoen maa- ja kotitalousnaiset on noin 100 eri ikäisen naisen yhdistys. Monipuolisesta toiminnasta jokainen voi valita itselleen mieleistään tekemistä. Yhdistys toimii Seinäjoen kaupunkialueella, missä on muutakin vapaa-ajan tarjontaa runsaasti. Silti naiset toimivat aktiivisesti järjestäen muun muassa säännöllisiä jäsentapaamisia, retkiä ja virkistystilaisuuksia. Yhdessä on tutustuttu niin maanpuolustustoimintaan kuin viinin viljelyyn. Yhdistyksen säännöllinen liikuntakerho sai alkunsa valtakunnallisen Arjen askelissa -liikuntakampanjan innoittamana. Yhdistyksen naiset ovat tuttu näky myös Seinäjoen raviradan kahviossa sekä Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaisten piirikeskuksen järjestämillä Maalaismarkkinoilla.

Kyyjärven maa- ja kotitalousnaisilla on ahkeraa kurssitoimintaa

Kyyjärven maa- ja kotitalousnaisilla on jäseniä 117, joka on noin 10 % Kyyjärven asukkaista. Yhdistys järjestää paljon kursseja. Viime vuosina on muun muassa opeteltu ruisleivän leivonnan saloja, taiteiltu kakun koristeita ja rakennettu piparkakkutaloja. Yhdistys on paikkakunnallaan aktiivinen yhteistyökumppani muun muassa kunnalle ja muille yhdistyksille. Myös yksityisiä henkilöitä autetaan kahvituksissa ja juhlien järjestämisessä.

Tunnustuspalkinnot jaettiin Maa- ja kotitalousnaisten varsinaisessa kokouksessa 16.11. Tampereella. Lisäksi kokouksessa annettiin kunniamaininnat aktiivisesta ja monipuolisesta järjestötoiminnasta Ikaalisten Itäisen maamiesseuran naisosastolle, Kerälän ympäristön maatalousnaisille Suomussalmelle, Kieringin kyläseuralle Sodankylään sekä  Kytökylän maa- ja kotitalousnaisille Haapavedelle.

Lisätietoja

Pitkäsenkylän maa- ja kotitalousnaiset, puheenjohtaja Marja-Leena Vuollet, puh. 0400 388 450, marjaleena.vuollet (at) kotinet.com

Seinäjoen maa- ja kotitalousnaiset, puheenjohtaja Outi Hantula, puh. 040 523 1943, hantulat (at) netikka.fi

Kyyjärven maa- ja kotitalousnaiset, puheenjohtaja Seija Kainu, puh. 040 717 2601, seija.kainu (at)luukku.com

Tunnustuspalkinnon jakamisesta Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen puheenjohtaja Kaisu Merilä, 050 382 0206 kaisu.merila (at) utanet.fi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 55 000 jäsenen ja noin 70 asiantuntijan Maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.

Tämä vuosi on Maa- ja kotitalousnaisten juhlavuosi. Maa- ja kotitalousnaisten Keskus sekä monet piirikeskukset ja yhdistykset täyttävät 80 vuotta. Juhlavuoden tunnuslause on Maa- ja kotitalousnaiset - Aitojen asioiden puolesta. www.maajakotitalousnaiset.fi