Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Maa- ja kotitalousnaiset suosittelee syömään marjat tuoreena

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaiset suosittelee syömään marjat tuoreena

Julkaistu: 01.07.2014 klo 09:29
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Kotimaisten marjojen sesonki alkaa mansikoiden kypsyttyä. Tämän jälkeen tuoreilla marjoilla saa herkutella pitkälle syksyyn. Maa- ja kotitalousnaiset suosittelee syömään marjoja kesällä niin paljon kuin jaksaa. Terveellisiä vitamiinipommeja ei kannata turhaan säästellä!

Perinteisesti marjoista tehdään muun muassa kiisseleitä, rahkoja ja makeita leivonnaisia. Marjoja kannattaa kuitenkin käyttää rohkeasti myös muissa ruoissa.

- Marjat sopivat mainiosti esimerkiksi salaatteihin ja muihin suolaisiin ruokiin. Ne antavat ruokiin makeutta tai happamuutta sekä tuovat väriä lautaselle, Pohjois-Savon maa- ja kotitalousnaisten ruoka- ja elintarvikeasiantuntija Sanna Louna toteaa.

Tuoreet marjat maustavat ja koristavat kesäiset leivonnaiset, piirakat ja kakut. Kokeile perinteistä mustikkakukkoa tai näyttäviä vadelma-marenkimuffineja!

Säilytys vähentää vitamiineja

Marjat ovat hyvin ravintoainetiheitä, sillä ne sisältävät paljon ravintoaineita suhteessa energiaan. Marjoista saadaan reilusti suojaravintoaineita, kuten C-vitamiinia, flavonoideja ja antioksidantteja.

- C-vitamiini on vesiliukoinen ja tuhoutuu helposti kuumennettaessa ja säilytyksessä. Siksi marjoja kannattaakin nauttia mahdollisimman paljon tuoreena, Sanna Louna kehottaa.

Marjojen terveellisyyteen tuovat oman osansa niiden hyvä kuitupitoisuus sekä kivennäis- ja hivenaineet kuten kalium, kalsium, rauta, magnesium, sinkki ja mangaani.

Myös säilöön saatuja marjoja kannattaa popsia mahdollisimman usein. Muuten käy helposti niin, että edellisvuoden marjat ehtivät hautautua uuden sadon alle.

Pakkaseen marjat kannattaa säilöä pieniin rasioihin, jotta ne on helppo käyttää.

- Pakastimesta ottaessa marjat on hyvä sulattaa mahdollisimman nopeasti, jolloin vitamiinit
säilyvät niissä parhaiten, Louna opastaa.

Kerää ystävän kanssa yhdessä!

Edullisimmin marjoja saa keräämällä ne itse luonnosta. Marjastus on myös oivallista hyötyliikuntaa.

- Marjastus on arvokasta kansanperinnettä. Jokaisella on varmasti muistoja marjametsällä olosta tai mansikkapellolla kyykkimisestä, Louna toteaa.

Ystävien tai naapureiden kesken voisi sopia, että yksi kerää yhtä lajia marjoja ja toinen toista. Kerätty sato jaetaan kaikkien urakkaan osallistuneiden kesken, jolloin kaikki saavat erilaisia marjoja syötäväksi ja pakastimeen.

Mansikka-broilerisalaatti

5 annosta
gluteeniton

450 g maustamattomia broilerinsuikaleita
0,5 rkl rypsiöljyä
0,75 tl suolaa
0,25 tl sitruunapippuria
1 ruukku tammenlehtisalaattia
1 dl tuoreita yrttejä, esim. basilikaa tai sitruunamelissaa
keltaista melonia
5 dl mansikoita
200 g leipäjuustoa tai kotijuustoa
2 rkl valkoista balsamietikkaa

1. Paista broilerit paistinpannulla öljyssä kypsiksi. Mausta suolalla ja pippurilla.
2. Huuhtele, kuivaa ja revi salaatti salaattikulhoon tai annoslautasille. Laita salaatin joukkoon yrttejä.
3. Kuutioi meloni ja paloittele mansikat neljään osaan.
4. Leikkaa juusto sopivan kokoisiksi paloiksi ja laita päälle mansikan ja melonin palat
5. Kaada mansikka-broilerisalaattiin kastikkeeksi valkoista balsamicoa.

Vadelma-marenkimuffinit

12–15 kpl

Pohja
100 g voita
0,75 dl sokeria
2 keltuaista
1,5 dl vehnäjauhoja
0,5 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl kardemummaa
0,5 dl maitoa
3 dl tuoreita vadelmia

Marenki
2 valkuaista
1 tl vaniljasokeria

1. Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi. Lisää keltuainen hyvin vatkaten. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää maidon kanssa taikinaan.
2. Jaa taikina paperisiin muffinivuokiin, mutta täytä vuoat vain puolilleen.
3. Vatkaa valkuainen kovaksi vaahdoksi. Lisää sokeri pienissä erissä ja jatka vatkaamista. Sekoita vaniljasokeri varovasti vaahtoon.
4. Laita vadelmia muffinivuokiin taikinan päälle. Levitä tai pursota marenki vadelmien päälle ja paista uunin alimmalla ritilällä 200 asteessa noin 15–20 minuuttia.

Muffinit kannattaa nauttia heti. Säilytyksessä marenki vettyy helposti.

Mustikkakukko eli rättänä

10 annosta

Pohja ja kansi

250 g voita tai margariinia
4 dl ruisjauhoja
1 dl ohrajauhoja
1 tl leivinjauhetta

Täyte
1 l mustikoita
2 rkl perunajauhoja

1. Sekoita pehmeä rasva, sokeri ja jauhot taikinaksi käsin tai koneella. Anna taikinan vetäytyä kylmässä vähintään tunti.
2. Ota taikinasta kaksi kolmasosaa ja taputtele se vuoan pohjalle ja reunoille. Sekoita mustikoiden joukkoon sokeri ja perunajauhot ja kaada taikinan päälle vuokaan.
3. Kauli loput taikinasta muovikelmujen välissä pöydällä vuoan muotoiseksi kukon kanneksi ja nosta mustikoiden päälle. Painele taikina reunoista yhteen.
4. Paista mustikkakukkoa 200 asteisessa uunissa noin 45 minuuttia. Voit laskea lämpöä 180 asteeseen, kun kukko alkaa saada väriä.
5. Jos teet annoskukkoja, ota muotilla pyöreitä pohjia kaulitusta taikinasta ja painele huolellisesti pieniin annosvuokiin. Annoskukkoihin tarvitaan mustikoita hieman vähemmän kuin yhteen vuokaan tehtyyn mustikkakukkoon.

Vinkki! Mustikkakukon voi tehdä kokonaan ruisjauhoista. Taikinan voi myös taputella vuokaan jauhotetulla kädellä.

Kokeile myös puolukkakukkoa.

Ohjeet löytyvät Maa- ja kotitalousnaisten nettisivuilta www.maajakotitalousnaiset.fi/vinkit-ja-teemat

Kuvat (lähde mainittava): Maa- ja kotitalousnaisten Keskus / Timo Viljakainen
Painolaatuiset kuvat saat Silja Nousiaiselta.

ruoka-asiantuntija Sanna Louna, Pohjois-Savon maa- ja kotitalousnaiset
p. 0400 571 642, sanna.louna@maajakotitalousnaiset.fi

viestintäpäällikkö Silja Nousiainen, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus
p. 040 526 8475, silja.nousiainen@maajakotitalousnaiset.fi