Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Maa- ja kotitalousnaiset on lisännyt yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia jo 80 vuotta

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Julkaistu: 15.11.2013 klo 11:00
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Osoituksena järjestön merkityksestä ja voimasta järjestöväen juhla kokoaa lauantaina Tampereelle yli 600 naista ympäri Suomen juhlistamaan 80-vuotista toimintaa maaseudun naisten hyväksi.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus sekä monet maakunnalliset piirikeskukset ja paikalliset yhdistykset täyttävät tänä vuonna 80 vuotta. Järjestö syntyi tehostaakseen kotitalouksien neuvontaa ja toimiakseen maaseudun naisten yhteisenä kanavana. Vuosikymmenien ajan järjestö on koonnut yhteen maaseudun naisia sekä jakanut tietoa ja oppia kotien ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi, toimeentulon parantamiseksi sekä ympäristön ja maiseman kohentamiseksi. Toiminnan sisällöt ja toteutustavat vain muotoutuvat ajan ja muuttuvan yhteiskunnan mukaisesti.

Naisvoimalla selvittiin vaikeista ajoista

Kirjailija, FT Kirsti Manninen, kokoaa parhaillaan Maa- ja kotitalousnaisten historiikkia. Hän luo Maa- ja kotitalousnaisten järjestöväen juhlassa lauantaina katsauksen maaseudun naisten yhteistyöhön ja aikaansaannoksiin.
- Ilman naisvoimaa olisimme tuskin selvinneet kato- ja sotavuosista tai muuttoliikkeiden aiheuttamista sosiaalisista ja taloudellisista murroksista. Maaseudun naisten yhteistyöllä on kylät pidetty elävinä ja synnytetty muun muassa maatilojen lomitusjärjestelmä, toteaa Manninen.

Maaseudun naisen rooli on muuttunut paljon 80 vuoden aikana.
- Viljely ja karjatalous olivat aikaisemmin mitä suurimmassa määrin naisten tekevien käsien varassa. Nyt naisten kädenjälki näkyy entistä enemmän muun muassa maaseudun uudessa yritystoiminnassa ja kulttuurimaiseman ylläpidossa, Manninen kuvailee.

Yhdessä tekemällä on saatu lyhyessä ajassa paljon aikaan. Maaseudun naisia on aina yhdistänyt talkoilla eli kökällä tekeminen.
- Ilman taattua yhteistyöverkostoa naiset olisivat tuskin uskaltautuneet niihin suuriin ja pitkäjänteisiin urakoihin, joista on komeita näyttöjä joka pitäjässä, Manninen arvelee.

Järjestöllä on paikkansa tässäkin päivässä

Kaikkien järjestöjen, myös Maa- ja kotitalousnaisten toiminnan jatkuvuuden edellytys on, että pystymme tarjoamaan asioita, jotka kiinnostavat nykyisiä jäseniä ja houkuttelevat uusia.
- Tarvitaanko yhteisöllisyyden synnyttämiseen tänä päivänä järjestöjä vai riittääkö Facebook-kaveruus?, kysyy Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen puheenjohtaja Kaisu Merilä.

Maa- ja kotitalousnaisten jäsenille tehdyn kyselyn mukaan yhteisöllisyyttä pidetään kuitenkin tärkeimpänä syynä olla mukana oman yhdistyksen toiminnassa.  Yhdessä tekemisestä, olemisesta ja kokemisesta saadaan iloa ja ennen kaikkea jaksamista arkeen.

- Jäsenet haluavat olla mukana järjestössä, joka toimii ajan hengessä tai mieluummin hieman aikaansa edellä, kokoaa yhteen kaiken ikäisiä ja joka tarjoaa kiinnostavaa toimintaa myös nuorille, kuvailee Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt.

- Järjestön neuvontatyössä on tänä päivänä huomioitava monimuotoiset ja erilaiset kodit, kannustettava yrittäjyyteen ja vahvistettava yrittäjien voimavaroja sekä ajateltava ympäristöä laajemmin, kotipuutarhan lisäksi lähimaisemaa sekä ensi vuoden järjestökampanjan mukaisesti myös ympäröivää metsää, summaa Kaisu Merilä.

Maa- ja kotitalousnaisten järjestöväen juhlaa vietetään huomenna lauantaina Tampereella, Tampereen yliopiston juhlasalissa klo 14.30-16.00. Merkkivuotta on tulossa juhlimaan yli 600 Maa- ja kotitalousnaisten jäsentä ympäri Suomen. Juhlan pääpuhujana on kirjailija, FT Kirsti Manninen. Tilaisuudessa palkitaan myös juhlavuoden runokilpailun ”Näe hyvä lähellä” voittajat. Lisää tietoa tapahtumasta Maa- ja kotitalousnaisten verkkosivuilta.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus
- puheenjohtaja Kaisu Merilä, 050 382 0206, kaisu.merila@utanet.fi
- toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt, 040 707 3223, mirja.hellstedt@maajakotitalousnaiset.fi
- viestintäpäällikkö Johanna Saarikoski, puh. 040 526 8475, johanna.saarikoski@maajakotitalousnaiset.fi
- Tiedote: Runokilpailun voittajat on valittu - runoissa hyvä löytyy arjesta ja hetkestä

www.maajakotitalousnaiset.fi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 55 000 jäsenen ja noin 70 asiantuntijan Maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.

Tämä vuosi on Maa- ja kotitalousnaisten juhlavuosi. Maa- ja kotitalousnaisten Keskus sekä monet piirikeskukset ja yhdistykset täyttävät 80 vuotta. Juhlavuoden tunnuslause on Maa- ja kotitalousnaiset - Aitojen asioiden puolesta. www.maajakotitalousnaiset.fi