Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Maa- ja kotitalousnaiset antavat maistuvat ohjeet sydäntalven herkkuleivonnaisiin

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Julkaistu: 03.02.2014 klo 12:18
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Helmi-maaliskuu on makean ystävän suosikkiaikaa. Silloin nautitaan Runebergin tortuista, ystävänpäivän suloisista suuhunpantavista sekä muhkeista laskiaispullista.

Kansallisrunoilija Johan Ludvig Runebergin päivää juhlistetaan 5. helmikuuta. Viimeistään silloin kahvipöytiin ilmestyy hillosilmäisiä Runebergin torttuja.

- Runeberg oli tunnetusti perso makealle, joten leivonnaiset maistuivat, usein aamuryypyn kanssa, kertoo Keski-Pohjanmaan Maa- ja kotitalousnaisten ruoka-asiantuntija Seija Varila. - Alkuperäiseksi todistettavaa Runebergin tortun leivontaohjetta ei ole löytynyt. Arvellaan, että runoilijan vaimo Fredrika jauhoi kuivat leivonnaiset muruiksi ja näin kierrätti ne torttuihin. Olettaa sopiikin, että tuolloin käytettiin niitä aineksia, mitä kaapista löytyi.

Ystävänpäivänä hemmotellaan rakkaita

Suomessa ystävänpäivä on suhteellisen uusi juhla. Vasta vuonna 1987 helmikuun 14. päivän kohdalle tuli kalenteriin maininta ystävänpäivästä. Malli sen viettoon on saatu Yhdysvalloista, Valentinen päivästä, joka on perinteisesti rakastavaisten päivä. Suomessa nimipäivää viettävät Voitto ja Valentin.

- Ystävänpäivänä sopii muistaa ystäviä ja rakastettuja sydämenmuotoisilla leivoksilla, kannustaa Seija Varila.

Pullavaa laskiaista

- Saksasta kotoisin oleva laskiaispulla tuli meille Ruotsin kautta 1600-luvulla, Seija Varila kertoo. -  Alun perin pulla oli ristin muotoinen. Myöhemmin siitä tuli pyöreä, ja pulla täytettiin kermavaahdolla sekä mantelimassalla.

Laskiaissunnuntain ajankohta määräytyy pääsiäisen mukaan. Laskiainen on aina seitsemän viikkoa ennen pääsiäistä. Alkuaan katolisen kirkon juhlan myötä laskeuduttiin kevätpaastoon. Pääsiäisenä paasto lopetettiin.

- Entisaikoina laskiaisena syötiin runsaasti, tyhjennettiin talon lihavarastot ja syötiin, mitä joululta jäi. Lisäksi leivottiin suuria rasvarieskoja, Seija mainitsee.

Nyttemmin laskiaisesta on kehittynyt koko perheen iloinen ja riehakas päivä ulkosalla. Ulkoilun jälkeen maistuukin lämmin kaakao ja tuhti laskiaispulla.

Herkkuleivonnaisten ohjeet

Runebergin torttu (n. 12 kpl)

150 g voita tai margariinia
1,5 dl sokeria
2 munaa
2 dl vehnäjauhoja
1,5 dl korppujauhoja tai piparimuroja
1 dl mantelijauhoa
1 tl kardemummaa
0,5 dl maitoa
0,5 dl kermaa
2-3 tippaa karvasmanteliöljyä tai rommiesanssia

Koristeluun:
n. 2 dl vadelmahilloa
1 dl tomusokeria
1 rkl sitruunamehua, vettä tai mantelilikööriä

(Kostuttaminen:
2 dl vettä
0,5 dl sokeria
2-3 rkl rommia tai mantelilikööriä tai 3-4 tippaa rommiaromia)

1. Vaahdota pehmeä rasva ja sokeri vaahdoksi. Lisää munat yksitellen hyvin vatkaten.
  2. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan vuorotellen maidon ja kerman kanssa. Sekoita taikina tasaiseksi.
  3. Voitele ja korppujauhota muffinipelti tai annosvuoat. Jos käytät silikonivuokia niin pelkkä voitelu riittää. Voit käyttää myös paperisia muffinivuokia. Jaa taikina vuokiin.
  4. Paina lusikalla tai jauhotetulla sormella taikinan keskelle syvennys ja täytä se hillolla. Paista leivonnaisia 200 ºC:ssa 15–20 min. Anna jäähtyä.
  5. Lisää torttuihin vielä nokare hilloa.
  6. Sekoita tomusokeriin tilkka sitruunanmehua, vettä tai mantelilikööriä. Sekoita ja kaada seos pakastepussiin. Leikkaa kulmasta pala pois ja koristele leivonnaiset pursottamalla.

• Runebergin tortun ohjeita ja sovelluksia löytyy moninaisia. Toiset haluavat kostuttaa torttunsa punssilla tai rommilla, toisille ne maistuvat kuivina.
  • Jos haluat, kostuta tortut heti uunista ottamisen jälkeen kostutusliemellä.

Ystävänpäivän vaaleanpunainen unelmatorttu

pohja:
5 munaa
2 dl sokeria
2 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta
täyte:
1-2 dl mansikkahilloa
200 g maustamatonta tuorejuustoa
1 dl mansikanmakuista tomusokeria
1 rkl vaniljasokeria
2 dl kuohukermaa

kuorrutus:
1/3 osa täytteestä

päälle:
50 g esim. sitruunan makuista valkosuklaata lastuina ja strösseleitä

1. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Yhdistä kuivat aineet ja lisää vaahtoon.
  2. Levitä taikina leivinpaperille uunipannulle. Paista 225 asteessa n. 6-8 min.
  3. Kumoa paistunut kääretorttupohja sokeroidulle leivinpaperille ja irrota pohjapaperi varovasti. Anna pohjan jäähtyä.
  4. Valmista täyte. Sekoita tuorejuuston joukkoon sokerit. Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita tuorejuuston joukkoon.
  5. Ota täytteestä 1/3 osa kuorrutusta varten.
  6. Levitä ensin torttulevylle mansikkahillo ja sitten täyte tasaiseksi kerrokseksi. Kääri rullalle leivinpaperia apuna käyttäen. Anna kääretortturullan makujen tasaantua jääkaapissa muutaman tunnin.
  7. Levitä loput täytteestä kuorruttamiseen ja tee koristeraitoja esim. haarukalla ja koristele valkosuklaalastuilla. Voit käyttää myös koristeluun strösseleitä.

Laskiaispullat (25-30kpl)

200 g mantelimassaa
2–3 rkl kermaa mantelimassan notkistamiseen
4 dl kermaa

1. Lämmitä maito kädenlämpöiseksi ja lisää siihen hiiva, suola, sokeri ja kardemumma.
  2. Alusta taikina vehnäjauhoilla. Lisää pehmeä voi ja alusta taikina kimmoisaksi. Anna kohota kaksinkertaiseksi.
  3. Kaada taikina jauhotetulle leivinpöydälle. Vaivaa hyvin ja pyörittele tangoksi. Jaa tanko 15 osaan ja pyörittele palat pulliksi. Nosta leivinpaperin päälle pellille ja anna kohota leivinliinan alla.
  4. Voitele pullat munalla ripottele pinnalle mantelilastuja tai rouhetta. paista pullia 225 ºC:ssa n. 10 min.
  5. Leikkaa jäähtyneistä pullista kansi irti ja täytä haluamallasi täytteellä.

Jos käytät kuivahiivaa, tulee nesteen olla 42-asteista.

Lisää ohjeita ja gluteenittomat versiot Runebergin tortusta ja laskiaispullasta:

Kuvat (lähde mainittava): Maa- ja kotitalousnaisten Keskus / Timo Viljakainen

ruoka-asiantuntija Seija Varila, Keski-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaiset
p. 0400 137 899, seija.varila (at) maajakotitalousnaiset.fi

kehityspäällikkö Katja Pethman, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus
p. 040 575 0056, katja.pethman (at) maajakotitalousnaiset.fi

www.maajakotitalousnaiset.fi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 55 000 jäsenen ja noin 70 asiantuntijan Maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä. www.maajakotitalousnaiset.fi