Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Kuinka auttaa uupunutta tai kriisin kohdannutta maatalousyrittäjää? Varhaisen välittämisen tilaisuus Jyväskylässä 28.9

Mela

Julkaistu: 23.09.2015 klo 16:41
Julkaisija: Mela

Kuluva vuosi on ollut maatalousyrittäjille poikkeuksellisen vaikea. Yrittäjiä ovat koetelleet Venäjän pakotteet, laskeneet tuottajahinnat ja tukipolitiikka. Myös harvinaisen kylmässä ja sateisessa kesässä on riittänyt vastusta. Tänä vuonna jos koskaan moni viljelijä joutuu miettimään erityisellä herkkyydellä yrityksen kannattavuutta ja maksuvalmiuttaan. Eurojen vähetessä myös oma hyvinvointi voi olla koetuksella ja uupuminen uhkaa helpommin.

Jotta uupumukseen osattaisiin tarttua riittävän ajoissa, on Mela parhaillaan Varhaisen välittämisen koulutuskierroksella. Koulutus on suunnattu sidosryhmähenkilöille, kuten viranomaisille, lomittajille ja tuotantoneuvojille, jotka työnsä puolesta kohtaavat uupuneita viljelijöitä.

Koulutuksessa muistutetaan varhaisen välittämisen tärkeydestä sekä käydään varhaista välittämistä läpi yksityisyydensuojan ja vaitiolovelvollisuuden näkökulmasta. Lisäksi tilalla vierailevia henkilöitä rohkaistaan huolen puheeksi ottamiseen ja pohditaan konkreettisia toimintamalleja, joiden avulla uupunutta yrittäjää voidaan auttaa eteenpäin.

Varhaisen välittämisen toimintamalli
Mela lanseerasi varhaisen välittämisen mallin muutamia vuosia sitten yhteistyössä MTK:n tuottajaliittojen ja eri hanketoimijoiden kanssa. Kipinä mallin luomiseen syntyi, kun havaittiin, että maatiloilla on paljon pahoinvointia, mutta vain vähän tukea. Ajatuksena oli luoda yrittäjäkunnalle varhaiseen tukeen vastaavanlainen malli kuin palkansaajapuolella jo oli olemassa.

Varhaisen välittämisen malli on luotu tilanteeseen, jossa työntekijän työkyvyssä alkaa ilmetä ongelmia ja terveys reistailee. Ajatuksena on, että kun tilalla vieraileva henkilö havaitsee ongelmia yrittäjän terveydessä tai työkyvyssä, hän osaa puuttua tilanteeseen ja ohjata yrittäjää oikeanlaisen avun piiriin.

Lisätiedot:
Työhyvinvointitiimin vetäjä Pirjo Saari, Mela, pirjo.saari@mela.fi, puh. 0400 341 390
Järjestöagronomi, MTK Keski-Suomi, Pertti Ruuska, pertti.ruuska@mtk.fi; puh. 040 551 5769

Varhaisen välittämisen sidosryhmätilaisuus, Nikolainsali 6, 28.9.2015 klo 12–16.
Tilaisuus on tarkoitettu henkilöille, jotka työnsä puolesta ovat tekemisissä maatalousyrittäjien kanssa.
Itse tilaisuus on medialta suljettu, mutta median edustajat ovat tervetulleita haastattelemaan tilaisuuden puhujia ennen tai jälkeen tilaisuuden.

Tilaisuuden ohjelma luettavissa on Melan nettisivuilla:

Mela hoitaa maatalousyrittäjien, kalastajien, poronhoitajien ja apurahansaajien lakisääteistä sosiaaliturvaa. Eläke- ja tapaturmavakuutusten lisäksi Mela vastaa maatalouslomituksesta ja työturvallisuusasioista. Melan asiakkaina on 68 000 maatalousyrittäjää, 3 000 apurahansaajaa ja 130 000 eläkkeensaajaa.

www.mela.fi