Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Ikaalisten hyvinvointipäivässä taklataan maatilojen talousongelmia ja opitaan paremman elämän eväitä onnellisuusprofessorilta

Mela

Julkaistu: 13.10.2015 klo 09:04
Julkaisija: Mela

Kuluva vuosi on ollut maatalousyrittäjille poikkeuksellisen haastava. Venäjän pakotteiden ja laskeneiden tuottajahintojen lisäksi yrittäjiä ovat koetelleet tukipolitiikka ja uusi ohjelmakausi. Satoon liittyen erityisiä ongelmia on tuonut myöhäinen kevät sekä sateinen ja kylmä kesä. Monet tilat ovat ajautuneet taloudelliseen ahdinkoon. Eurojen vähetessä myös oma hyvinvointi voi olla koetuksella ja uupuminen uhkaa helpommin.

Mela, MTK-Satakunta ja MTK-Pirkanmaa järjestävät Ikaalisissa maatalousyrittäjille Työhyvinvointipäivän teemalla ”Keinoja stressin ja talouden hallintaan”. Päivässä pureudutaan tämän syksyn haasteisiin etsimällä keinoja sekä maksuvalmiuden ylläpitämiseen ja talouden hallintaan että stressin ja henkisen kuormituksen hallintaan.

Paikalla on pankkien ja vakuutuslaitosten edustajia vastaamassa siihen, millaisia keinoja heillä on tarjota maatilan talouden avuksi sekä muita asiantuntijoita kertomassa talouden hallinnasta ja suunnittelusta.

Henkisen kuormituksen ja stressin hallintaan opastaa muun muassa tunnettu onnellisuusprofessori Markku Ojanen. Lisäksi tilaisuudessa kuullaan Varavoimaa farmarille -hankkeesta, joka edistää maatalousyrittäjien työhyvinvointia ja jaksamista sekä tarjoaa ratkaisuja talousvaikeuksissa.

Lisätiedot:
Työhyvinvointitiimin vetäjä Pirjo Saari, Mela, pirjo.saari@mela.fi, puh. 0400 341 390
Riitta Seppälä, MTK Pohjois-Satakunta, Varavoimaa farmarille -hankkeen vetäjä, riitta.seppala@mtk.fi, puh. 044 972 6195

Työhyvinvointipäivä - eväitä stressin ja talouden hallintaan torstaina 15.10. klo 9.30–15, Ikaalisten kylpylän Areena-Sali. Tilaisuuteen on ilmoittautunut 200 maatalousyrittäjää ja sidosryhmän edustajaa. Myös median edustajat ovat tervetulleita paikalle kuuntelemaan esityksiä ja haastattelemaan puhujia.

Tilaisuuden ohjelma on luettavissa Melan sivuilla:

Mela hoitaa maatalousyrittäjien, kalastajien, poronhoitajien ja apurahansaajien lakisääteistä sosiaaliturvaa. Eläke- ja tapaturmavakuutusten lisäksi Mela vastaa maatalouslomituksesta ja työturvallisuusasioista. Melan asiakkaina on 68 000 maatalousyrittäjää, 3 000 apurahansaajaa ja 130 000 eläkkeensaajaa.

www.mela.fi