Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Varuskuntaelämää Pohjois-Karjalassa. Muistitiedon keruu 11.2. - 30.11.2014

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Varuskuntaelämää Pohjois-Karjalassa. Muistitiedon keruu 11.2. - 30.11.2014

Julkaistu: 07.02.2014 klo 11:41
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Millaisia muistoja sinulla on Pohjois-Karjalan varuskunnista? Pohjois-Karjalassa on toiminut kolme varuskuntaa: Kontioranta, Ylämylly ja Onttola. Ylämyllyn varuskunnan toiminta päättyi vuonna 1997 ja Kontiorannan vuonna 2013, kun Pohjois-Karjalan prikaati lakkautettiin. Onttolassa toimii edelleen Pohjois-Karjalan rajavartiosto.

Tuhannet asevelvolliset ovat suorittaneet asepalveluksensa Pohjois-Karjalan varuskunnissa. Varusmiesten, kantahenkilökunnan ja varuskunnassa työskennelleiden siviilien lisäksi maakunnan asukkailla on monenlaisia muistoja ja kokemuksia varuskunnista ja niiden toiminnasta. Puolustusvoimien ajoneuvot ja lomailevat varusmiehet olivat tuttu näky maakunnan teillä ja kaupunkikuvassa. Karjalan Sotilassoittokunta ehti tuottaa musiikillisia elämyksiä lukemattomille kuulijoille.

Keräämme nyt varuskuntiin liittyviä muistoja. Kirjoita kokemuksistasi! Voit käyttää apuna seuraavia kysymyksiä:

• Oletko suorittanut varusmiespalveluksen Pohjois-Karjalassa? Millaisia muistoja sinulla on palvelusajasta, varuskunnasta ja sotilaskodista?
  • Oletko kuulunut varuskunnan kantahenkilökuntaan tai työskennellyt varuskunnassa siviilinä? Kerro kokemuksistasi.
  • Millaista on ollut asua varuskunnassa tai sen lähistöllä?
  • Mitä varuskunta on sinulle merkinnyt?
  • Onko perheenjäsenesi työskennellyt varuskunnassa? Millaisia muistoja sinulla on siitä?
  • Kuinka varuskunta on vaikuttanut ympäristön ja paikkakunnan elämään?
  • Onko perheenjäsenesi, poika-/tyttöystäväsi tai puolisosi suorittanut varusmiespalveluksen Pohjois-Karjalassa? Kirjoita muistoistasi.

Kirjoitukset tallennetaan tutkijoiden käyttöön Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Joensuun perinnearkistoon. Voit lähettää myös varuskuntiin tai varusmieselämään liittyviä valokuvia ja äänitteitä.

Keruun järjestävät Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Pohjois-Karjalan museo, Puolustusvoimien Pohjois-Karjalan aluetoimisto ja maakunnan maanpuolustusjärjestöt.

Tutustu vastausohjeisiin: http://www.finlit.fi/kra/keruut/varuskunta.pdf
Vastaa verkossa: http://www.finlit.fi/arkistot/keruut/varuskunta/

Arkistotutkija Jukka Timonen, SKS:n Joensuun perinnearkisto, p. 040 730 1739, jukka.timonen@finlit.fi
Museonjohtaja Tarja Raninen-Siiskonen, p. 050 405 9079, tarja.raninen-siiskonen@jns.fi