Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Tietoteos NATSI-SAKSAN SALAISET SUUNNITELMAT ilmestyy viikolla 10

Minerva Kustannus Oy

Tietoteos NATSI-SAKSAN SALAISET SUUNNITELMAT ilmestyy viikolla 10

Julkaistu: 24.02.2016 klo 10:21
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Chris McNab:
Natsi-Saksan salaiset suunnitelmat
Uusi maailmanjärjestys

Miltä maailma näyttäisi tänään, jos Saksa olisi voittanut toisen maailmansodan?

Vuosien 1933 ja 1945 välillä Hitler kehitteli visiota uudesta maailmanjärjestyksestä. Lebensraum, elintilan valtaaminen, oli vasta alkua. Kun sota olisi ohi, olisi aika uudistaa koko maailmanjärjestys.

Saksa ja Japani jakaisivat Venäjän ja Aasian keskenään. Kolmannen valtakunnan hallitsemassa maailmassa vallitsisi tiukka rotuerottelu. Alemmat rodut karkotettaisiin tai alistettaisiin ylempien käyttöön ilmaiseksi työvoimaksi. Juutalaisten kohtalona olisi kadota kokonaan ”lopullisen ratkaisun” myötä.

Berliini rakennettaisiin uudelleen loisteliaaseen uusklassiseen tyyliin, ja siitä tehtäisiin maailman pääkaupunki, Germania. Tätä varten Saksassa käynnistettiin jo 1930-luvulla yksi maan historian suurimmista rakennusohjelmista, jonka tuloksena maahan kohosi joukko uusia valtiollisia rakennuksia, jotka uhkuivat kansallissosialistista ideologiaa ja alkuvoimaista symboliikkaa.

Natsit valvoisivat myös kulttuurin kaikkia osa-alueita, ja tavoiteohjelma ulottuisi luonnollisesti myös taiteeseen. Hitler halusi puhdistaa Kolmannen valtakunnan kaikesta taiteesta, joka ei kuvastanut tai tukenut kansallissosialistista ideologiaa. Tavoitteena oli uudistaa Saksan valtion kaikki toiminnot natsi-ideologian pohjalta.

Luku luvulta teos valottaa Hitlerin suuren suunnitelman eri osa-alueita: saksalaisen imperiumin luomista, hallintoa, sodankäyntiä, infrastruktuuria, arkkitehtuuria, rotuoppia, kulttuuria ja aseteknologiaa. Kirjan runsas kuvitus sekä selkeät taulukot ja kartat tekevät siitä korvaamattoman hakuteoksen jokaiselle historiasta kiinnostuneelle lukijalle.

Natsi-Saksan salaiset suunnitelmat

ISBN/EAN 978-952-312-252-9
Luokka 90.35
Suomennos Jere Saarainen
205 x 260 mm
Sidottu, kuvitettu
224 s.
Ilmestyy viikolla 10/2016

Chris McNab on sotahistoriaan erikoistunut kirjailija ja toimittaja. Hän on julkaissut kymmeniä sotahistoriallisia teoksia ja ollut mukana kirjoittamassa useita modernia sodankäyntiä ja sen kehitystä käsitteleviä teoksia, mm. Campaigns of World War II, World War II Data Book: The Third Reich 1933–1945 sekä World War II Data Book: Hitler’s Masterplan 1933–1945.

Arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi