Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Talvisotaa televisiossa - keskustelutilaisuus Kino Tuliossa maanantaina 14.4. klo 16

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Julkaistu: 10.04.2014 klo 14:02
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin radio- ja tv-arkisto järjestää yleisötllaisuuden "Talvisotaa televisiossa − 1970-luvun poliittinen ajojahti" maanantaina 14.4.2014 klo 16 Kino Tuliossa (Sörnäisten rantatie 25 A, 5. krs). Toimittaja Seppo Heikki Salonen taustoittaa "Sodan ja rauhan miehet” -televisiosarjasta syntynyttä poliittista keskustelua.

Matti Tapion ohjaama 10-osainen Sodan ja rauhan miehet -televisiosarja esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1978. Talvisodan taustoja kuvaavan draamasarjan syntymiseen ja lähettämiseen liittyi Neuvostoliiton painostusta, jota Seppo Heikki Salonen kuvaa 9. huhtikuuta julkaistussa kirjassaan.

TV2:n pääohjaaja Matti Tapio oli liki koko 1970-luvun kiinnostunut Suomen roolista toisessa maailmansodassa. Aiheen tähän antoi - omien sota-ajan kokemusten lisäksi - Edwin Linkomiehen kirja "Vaikea aika" liitteineen.

Innostaakseen joukkoja Tapio järjesti nimikilpailun suunnitteilla olevalle Talvisota-aiheiselle hankkeeelleen Yleisradion radio- ja televisiokeskuksessa Tampereella. Voittajaksi hyväksyttiin "Operaatio Suomi". Liki koko vuosikymmenen jatkunut tuotanto kantoi kuitenkin käsikirjoituksessa nimeä "Näin syttyi talvisota".

Tapio muokkasi kuvausten ja leikkauksen aikana omaa käsikirjoitustaan. Toteutunut versio poikkeaa monisteena olevasta alkueräisestä manuskriptistä monin tavoin. Ohjelmasarja sai lopulta nimen "Sodan ja rauhan miehet". Yleisradio on esittänyt 10 osaa käsittävän sarjan kolme kertaa. Tapahtuneeseen liittyi Neuvostoliiton suurlähettilään poikkeuksellisen röyhkeä painostus ohjelmaa tehtäessä ja lähetettäessä.

Seppo Heikki Salonen on työskennellyt mm. toimittajana ja tiedotusjohtajana Yleisradiossa ja päätoimittajana Suomen Sosialidemokraatti -lehdessä. "Sodan ja rauhan miehet" -sarjassa hän esitti Urho Kekkosta.

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) tilaisuus on avoin kaikille.

Osoite: KAVI/Kino Tulio, Sörnäisten rantatie 25 A, 5. kerros

Timo Leskinen

KAVI/radio- ja tv-arkisto

timo.leskinen@kavi.fi

p. 02953 38139

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki