Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » STY: Tuulivoiman ja tutkien yhteensovittamisen nopea ratkaisu tulee tarpeeseen

Suomen Tuulivoimayhdistys ry

STY: Tuulivoiman ja tutkien yhteensovittamisen nopea ratkaisu tulee tarpeeseen

Julkaistu: 22.03.2013 klo 16:52
Julkaisija: Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Tuulivoiman ja puolustusvoimien valvontasensoreiden yhteensovittaminen on ollut haasteellista joillakin alueilla, kuten Raahen seudulla. Kymmenet tuulivoimahankkeet odottavat tilanteen ratkeamista.

”Lakiehdotus tutkien ja tuulivoimaloiden yhteensovittamisen haasteiden ratkaisemiseksi tulee tarpeeseen. Suomen Tuulivoimayhdistys haluaakin kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä, Puolustusvoimia, puolustusministeriötä, valtiovarainministeriötä ja Energiateollisuus ry:tä hyvähenkisestä yhteistyöstä”, STY:n toiminnanjohtaja Anni Mikkonen sanoo tyytyväisenä. ”Joitakin asioita jää vielä avoimiksi, mutta uskomme, että samassa hyvässä hengessä nekin saadaan ratkaistua”, Mikkonen uskoo.

”On hienoa, että viranomaiset eri tahoilta ovat puhaltaneet yhteen hiileen, ja hankkeiden kanssa päästään pian seuraavaan vaiheeseen pitkässä lupaprosessissa. Tutkakysymysten ratkeamisen myötä saadaan yksi este pois valtavien investointien tieltä. Hankkeissa liikkuva investointisumma vastaisi toteutuessaan jopa viisinkertaisesti Raahen seudun kuntien yhteenlaskettua vuosibudjettia. Kyse on isosta asiasta, ja on tärkeää, että se saadaan nyt tutkien osalta ratkaistua aluevalvonnan edut turvaten”, STY:n puheenjohtaja Jari Suominen toteaa.

”Raahen seudulla mukana olevana hanketoimijana hyväksyn sen, että myös tuulivoimatoimijat osallistuvat syntyvien kulujen kattamiseen, kunhan voimalakohtaiset hinnat ovat kohtuulliset ja perusteet niiden määrittymiselle läpinäkyvät”, Suominen toteaa.

LISÄTIETOJA:
Jari Suominen                                          Anni Mikkonen