Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Senaatti-kiinteistöt hakee lakkautettaville varuskunta-alueille uusia omistajia ja kehitysideoita

Senaatti-kiinteistöt

Julkaistu: 25.01.2013 klo 07:00
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt on laittanut myyntiin puolustusvoimilta vapautuvia varuskunta-alueita eri puolilla Suomea.  Kohteet myydään avoimella tarjouskilpailulla.  Senaatti-kiinteistöt hakee varuskunta-alueista kiinnostuneita ostajia tai vaihtoehtoisesti myös yhteistyökumppaneita, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään varuskunta-alueiden uudelleen käyttöä Senaatti-kiinteistöjen kanssa.  Kiinteistöt myydään, koska valtiolla ei ole niille enää käyttöä varuskuntien lakkauttamisen vuoksi.

”Puolustusvoimilta vapautuvat varuskunta-alueet ovat kooltaan isoja, minkä vuoksi niiden kehittäminen ja myyminen on haasteellista”, kertoo myyntipäällikkö Jyrki Maikola Senaatti-kiinteistöistä.  ”Tämän vuoksi haemme erityisesti sellaisia kumppaneita, jotka olisivat valmiita ottamaan myös kehittämisriskejä ja panostamaan ideointiin”, painottaa Maikola.

Tiivistä yhteistyötä kuntien kanssa

Senaatti-kiinteistöt tekee kuntien kanssa tiivistä yhteistyötä maankäytön kehittämisessä, ja kunnat ovat Senaatti-kiinteistöjen tärkeä yhteistyökumppani alueiden kaavallisessa kehittämisessä. Maikolan mukaan kunnat ovat avainasemassa myös varuskunta-alueiden jatkokehitystä suunniteltaessa, ja myös kunnilta toivotaan ehdotuksia alueiden kehittämiseen.

Myytävät ja kehitettävät alueet

Myytäviä ja kehitettäviä varuskunta-alueita ovat Kontionlahti ja Keuruu sekä Jämsän Hallin Ilmavoimien Teknillinen koulu, Kauhavan lentosotakoulu, Kotkan rannikkopataljoonan Kirkonmaa ja Rankki maa-alueineen ja rakennuksineen.  Kohteet vapautuvat vuosien 2013 ja 2014 aikoina.  Tarkemmat tiedot ovat luettavissa www.senaattimyy.fi

Kaksivaiheinen tarjouskilpailu

Tarjouskilpailun ensimmäisessä vaiheessa Senaatti-kiinteistöt pyytää ostamisesta tai kehittämisestä kiinnostuneita ilmoittautumaan tarjouskilpailuun.  Toisessa vaiheessa pyydetään varsinaiset tarjoukset.

Lisätietoja: myyntipäällikkö Jyrki Maikola, Senaatti-kiinteistöt p. 0205 811 416

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle. Toimitilojen vuokraus, investoinnit sekä kiinteistöjen ja palvelujen kehittäminen muodostavat liiketoiminnan perustan. Senaatti-kiinteistöjen kehityskiinteistöt-toimiala vastaa keskitetysti valtion myytävistä ja kehitettävistä kiinteistökohteista. Yhtenä erityisenä tehtävänä on valtion kiinteistöstrategian mukaisesti kehittää valtion käytöstä poistunutta kiinteistövarallisuutta siten, että se olisi myytävissä ja soveltuisi kiinteistömarkkinoille. Senaatti-kiinteistöt on julkinen toimija, joka noudattaa myynneissä avointa ja syrjimätöntä menettelyä, ja kohteet myydään pääsääntöisesti tarjousten perusteella. Myytäviin kohteisiin voi tutustua www.senaattimyy.fi ja Senaatti-kiinteistöjen toimintaan www.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki