Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Pääministeri puhuu sotaveteraaneille Hyvinkäällä

Sotaveteraaniliitto

Pääministeri puhuu sotaveteraaneille Hyvinkäällä

Julkaistu: 06.03.2015 klo 15:09
Julkaisija: Sotaveteraaniliitto

Pääministeri puhuu sotaveteraaneille Hyvinkäällä

Suomen Sotaveteraaniliitto sen jäsenpiirit ja -yhdistykset viettävät perinteistä järjestöviikkoaan, Sotaveteraaniviikkoa 7—15. maaliskuuta 49. kerran.

Nimikkoviikollaan sotaveteraanit palauttavat mieleen talvisodan merkityksen sekä kertovat ajankohtaisista tavoitteistaan. Viikko on vuodesta 1967 ajoitettu talvisodan päättymispäivän mukaan.

Viikon valtakunnallinen avausjuhla on Hyvinkäällä lauantaina 7. maaliskuuta klo 12.30. Juhlapuheen pitää pääministeri Alexander Stubb. Juhla on samalla Uudenmaan Sotaveteraanipiirin 50-vuotisjuhla.

Viikon päätösjuhlaa vietetään Imatralla sunnuntaina 15. maaliskuuta. Juhlapuheen pitää Rajavartiolaitoksen päällikkö Jaakko Kaukanen. Juhla on samalla Imatran Sotaveteraanien 50-vuotisjuhla.

Lupaus vuosittaisesta kuntoutuksesta veteraaneille ei vieläkään toimi

Kuntien saamat määrärahat rintamaveteraanien kuntoutukseen vähenivät veteraania kohden vuodesta 2014 tähän vuoteen 12,3 %. Määrärahan vähenemisestä johtuen monissa kunnissa kuntoutusrahat on jo sidottu eikä kaikille kuntoutusta haluaville ja tarvitseville ole mahdollista antaa kuntoutusjaksoa. Juhlapuheiden lupaukset jäävät täyttämättä.

Kotiin vietävien palveluiden määräraha nousi 271 eurosta 436 euroon veteraania kohti.

Sotaveteraaniliitto myönsi ansiomerkkejä

Suomen Sotaveteraaniliiton hallitus myönsi Sotaveteraaniliiton pienoislipun Vapaudenristin tunnuksin Eileen Starckjohann ja Thelma Starckjohann-Bruun säätiölle, Sotaveteraanien kultaisen ansioristin 76 henkilölle ja Sotaveteraaniliiton ansiomitalin 62 henkilölle. Ansiomerkeillä palkittujen nimet ovat liiton internetsivuilla www.sotaveteraaniliitto.fi

Suomen Sotaveteraaniliitto

Toiminnanjohtaja Markku Seppä

puh. (09) 6126 2012 tai 0400 921 332

markku.seppa@sotaveteraaniliitto.fi

Pääministerin puhe saatavissa:

-          Valtioneuvoston internet-sivuilta

-          Sotaveteraaniliiton internet-sivuilta osoitteesta www.sotaveteraaniliitto.fi osiossa tiedotteet

Suomen Sotaveteraaniliitto ry on Suomen sotiin 1939–1945 osallistuneita miehiä ja naisia yhdistävä valtakunnallinen järjestö. Liitto valvoo ja parantaa sotiemme veteraanien yhteiskunnallisia etuja.

Sotaveteraanit ovat kunniakansalaisiamme. He ovat puolustaneet maamme itsenäisyyttä ja vapautta. Sotaveteraanit, heidän puolisonsa ja leskensä haluavat elää mahdollisimman pitkään kotonaan. Sotaveteraanijärjestön tehtävänä on edistää toimia, joilla veteraanien itsenäistä kotona selviytymistä parannetaan.

www.sotaveteraaniliitto.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon