Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Naisten Valmiusliiton NASTA-harjoitukset esillä Kokonaisturvallisuus 2015 –messuilla: Turvallisuustaitojen harjoitteleminen auttaa toimimaan oikein erilaisissa arjen kriisitilanteissa

Naisten Valmiusliitto ry

Julkaistu: 01.09.2015 klo 16:09
Julkaisija: Naisten Valmiusliitto ry

Pystynkö toimimaan oikein onnettomuustilanteessa? Mitä teen kun tulipalo syttyy? Osaanko auttaa läheistä sairauskohtauksen yllättäessä? Miten varautua laajoihin sähkökatkoksiin? Miten selviytyä yön yli maastossa?

Nämä ovat esimerkkejä kysymyksistä, jotka voivat tulla eteen varoittamatta kenen tahansa elämässä. Ihmisen omat turvallisuusvalmiudet korostuvat yllättävissä arjen kriisitilanteissa. Naisten Valmiusliiton NASTA-harjoituksissa harjoitellaan toimimaan erilaisissa arjen vaara- tai onnettomuustilanteissa, jotta hädän tullen sormi ei menisi suuhun vaan oikea toimintamalli tulisi selkärangasta.

– Jokainen pystyy kouluttautumalla parantamaan niin omaa, lähipiirinsä kuin myös koko suomalaisen yhteiskunnan turvallisuutta. NASTA-harjoituksiin ovat kaikki naiset tervetulleita, vinkkaa Naisten Valmiusliiton puheenjohtaja Anne Holmlund.

Naisten Valmiusliiton NASTA-harjoituksia on järjestetty vuodesta 1998 alkaen. Kahdesti vuodessa järjestettävä kolmipäiväinen harjoitus koostuu useista koulutusaiheista, joista osallistuja valitsee yhden. Koulutusaiheita ovat esimerkiksi katuturvallisuus, henkinen tuki, etsintä ja maastoensiapu, selviytyminen sähköttä, maastotaidot, kyberturvallisuus, kanttiinitoiminta maastossa ja turvallisesti vesillä.

Harjoitukset ovat avoimia kaikille suomalaisille naisille ja koulutus on kaikille soveltuvaa peruskoulutusta sisältäen sekä teoriaa että käytännön harjoitteita. Harjoitusten osallistujien ikähaarukka on laaja, 15-vuotiaista yli 80-vuotiaisiin. NASTA-harjoitusten suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat vapaaehtoiset naiset. Valmiusharjoitukset toteutetaan Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kursseina.

NASTA-harjoitukset huippusuosittuja

Seuraava loppuunmyyty harjoitus Syyslento 2015 pidetään Tikkakoskella 18.–20.9.2015 Ilmasotakoululla Jyväskylän varuskunnassa. Vaikka harjoitus pidetään varuskuntaolosuhteissa, toiminta ei ole sotilaallista. Maastopuvut toimivat suojavarusteena ja luovat saumatonta yhteishenkeä. Syyslento 2015:n odotetaan olevan historian suurin harjoitus, yli 450 naista.

– Naiset ovat kiinnostuneita turvallisuusasioista ja haluavat entistä enemmän kouluttautua ja saada tietoa erilaisten uhka- ja erityistilanteiden varalta. On tärkeää, että pystymme vastaamaan tähän tarpeeseen ja tarjoamaan laadukasta koulutusta kiinnostavassa ympäristössä ja mukavassa seurassa, puheenjohtaja Holmlund kertoo.

Naisten Valmiusliitto mukana Kokonaisturvallisuus 2015 -messuilla

Naisten Valmiusliiton messuosastolla (A538) pääsee tutustumaan NASTA-harjoituksiin. Osastolla on myös toiminnallisia rasteja, joista saa vinkkejä oman ja läheisten arjen turvallisuuden parantamiseen.  Messuosastolla pääsee myös osallistumaan NASTA-elämysmatkan arvontaan. Kokonaisturvallisuus 2015 -messut järjestetään 4.-6.9. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Naisten Valmiusliiton viestintäsihteeri Sanna Mertsalmi, 040 519 4565, sanna.mertsalmi@naistenvalmiusliitto.fi

www.naistenvalmiusliitto.fi

www.facebook.com/naistenvalmiusliitto

twitter.com/Valmiusliitto

Naisten Valmiusliitto ry on valtakunnallinen yhteistyöjärjestö, joka on perustettu vuonna 1997. Liitto yhdistää 10 naisten vapaaehtoista maanpuolustus- ja turvallisuustyötä tekevää jäsenjärjestöä, joissa toimii noin 144 000 naista. Liiton tarkoituksena on kehittää naisten turvallisuuteen ja varautumiseen liittyviä valmiuksia koulutuksen kautta sekä lisätä naisten mahdollisuuksia toimia poikkeusoloissa yhteiskunnan hyväksi. Naisten Valmiusliiton päätapahtuma ovat NASTA-harjoitukset, joita järjestetään kahdesti vuodessa.

www.naistenvalmiusliitto.fi

Naisten Valmiusliiton Facebook sivuille tästä linkistä