Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » MPK aloittaa yhteistoimintaneuvottelut

Julkaistu: 25.08.2016 klo 15:07
Julkaisija: Maanpuolustuskoulutusyhdistys MPK

MPK aloittaa yhteistoimintaneuvottelut

Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK) aloittaa toiminnan uudelleen organisointia koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Neuvottelujen aloittamisen syynä on se, että MPK:n on kohdennettava voimavarojaan tehokkaammin, mahdollisesti madallettava organisaatiotaan sekä kehitettävä joustava henkilöstöjärjestelmä, jolla pystytään reagoimaan mahdollisiin budjettimuutoksiin. Valtionvarainministeriön 12.8.2016 julkaisemassa talousarvioesityksessä MPK:n valtionavuksi vuodelle 2017 esitettiin 400 000 euron laskua verrattuna vuoteen 2016.

MPK:n yhteistoimintaneuvotteluissa käsitellään yhdistyksen taloudellista ja tuotannollista tilaa sekä siitä mahdollisesti aiheutuvia uudelleenjärjestelyjä. Neuvottelut koskevat koko henkilöstöä: toiminnan ja organisaation uudelleenjärjestelyä sekä sen seurauksena henkilöstöön mahdollisesti kohdistuvia toimenpiteitä. Työnantajan alustavan käsityksen mukaan MPK:n henkilöstö saattaa toimenpiteiden johdosta vähentyä noin 10 henkilötyövuodella.

Neuvottelujen aloittamisen syynä on valtionavun tason pieneneminen ja toimintamäärärahojen epävarmuus. Samanaikaisesti yleisen kustannustason nousu ja uudet menoerät vaikeuttavat toiminnan kehittämistä.

- Se että toimintamäärärahat vahvistetaan vasta vuoden lopussa, tekee seuraavan vuoden suunnittelun hankalaksi. Tällä hetkellä MPK:n mahdollisuudet reagoida muutoksiin ovat liian heikot, toteaa MPK:n hallituksen puheenjohtaja Tapio Peltomäki.

Yhteistoimintaneuvottelujen tavoitteena on löytää ratkaisu, jolla yhdistyksen voimavarat voidaan suunnata sen tärkeimpään tehtävään, koulutukseen. Mahdolliset toimenpiteet valmistaudutaan toteuttamaan 1.1.2017 alkaen. Yksityiskohdat täsmentyvät neuvotteluiden edetessä.

Tapio Peltomäki
MPK:n puheenjohtaja

Pertti Laatikainen
MPK:n toiminnanjohtaja
p. 050 543 6151

Miia Iivari
MPK:n viestintäpäällikkö
p. 050 522 0024

Maanpuolustuskoulutusyhdistys - MPK on valtakunnallinen vapaaehtoisen maanpuolustuksen yhteistyöjärjestö, jonka jäseninä ovat 15 keskeistä maanpuolustusjärjestöä sekä koknaisturvallisuustyötä lähellä olevaa järjestöä. MPK:n toiminnan lakisääteisenä tehtävänä on maanpuolustuksen edistäminen koulutuksen, tiedotuksen ja valistuksen keinoin. MPK:n toiminnasta on säädetty laissa vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta (556/2007). Puolustusministeriö ohjaa ja valvoo yhdistyksen toimintaa. MPK järjestää vuosittain lähes 2 000 kurssia eri puolilla Suomea. Osallistujia on noin 50 000 henkilöä. Kurssitarjonta jakautuu sotilaalliseen koulutukseen sekä kaikille avoimeen varautumis- ja turvallisuuskoulutukseen.

Ajankohtaista tietoa MPK:n organisaatiosta ja kurssitoiminnasta löytyy verkkosivuilta www.mpk.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki