Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Lopeta ja voita -kilpailussa lisäpalkinto: Varusmiehiä rohkaistaan lopettamaan tupakointi

Suomen ASH ry

Julkaistu: 23.05.2014 klo 12:00
Julkaisija: Suomen ASH ry

Lopeta ja voita – kilpailun avulla halutaan kannustaa ja tukea varusmiehiä myönteisellä tavalla tupakattomuuteen ja nuuskattomuuteen. Kilpailussa on tänä vuonna oma kilpailusarja varusmiehille, jossa arvotaan kilpailun 3 000 euron pääpalkinnon lisäksi 1 000 euron palkinto tupakoinnin lopettaneiden varusmiesten kesken.

Santahaminan varuskunnassa viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan peräti 31 % alokkaista käytti nuuskaa astuessaan armeijan harmaisiin ja 27 % tupakoi. Osa varusmiehistä sekä tupakoi että nuuskaa; alokkaista yhteensä 42 % käytti tupakkatuotteita. Yleisesti Suomessa työikäisistä miehistä 19 % ja naisista 13 % tupakoi.

Puolustusvoimat on tehnyt yhteistyötä Lopeta ja voita – kilpailun kanssa jo vuosia. Puolustusvoimat kehottaa sekä varusmiehiä että kantahenkilökuntaa lopettamaan tupakoinnin ja osallistumaan Lopeta ja voita – kilpailuun. Kilpailussa on viime vuoden tapaan oma kilpailusarja varusmiehille.

Neljännes osallistujista on lopettanut kokonaan

Lopeta ja Voita -kilpailun seurantatutkimuksen mukaan lähes neljännes kilpailuun osallistuneista on pystynyt lopettamaan tupakoinnin tai nuuskaamisen kokonaan.

Kilpailu lopettamismuotona kiinnostaa kaiken ikäisiä. Viime vuonna osallistujien ikähaitari oli 18–83 vuotta.

─ Yli puolet osallistujista oli alle 35-vuotiaita, mutta myös varttuneempia osanottajia oli runsaasti, Projektipäällikkö Eeva Riitta Vartiainen Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksesta kertoo.

Myös satunnaisesti tupakoineet voivat osallistua

Kilpailu toimii hyvänä tupakoinnin tai nuuskan käytön lopettamisen tukena. Voit osallistua kilpailuun, jos olet yli 18-vuotias säännöllisesti tai satunnaisesti tupakoinut. Ilmoittaudu netissä www.lopetajavoita.fi. Sivuilta löytyy tarkempaa tietoa kilpailusta ja sen säännöistä.

Lopeta ja voita -kilpailun järjestää Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus. Hankkeen päärahoittaja on Raha-automaattiyhdistys. Kilpailua tukevat Hengitysliitto ja joukko muita terveysjärjestöjä sekä apteekit kautta maan.

Eeva Riitta Vartiainen
Lopeta ja voita / Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus
Siltakatu 10 A 16
80100 Joensuu

eeva-riitta.vartiainen@hengitysliitto.fi

www.lopetajavoita.fi

www.facebook.com/lopetajavoita2014

Suomen ASH on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö. Toimintamme painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn, tavoitteenamme on Savuton Suomi 2040. Olemme mukana ehkäisevän päihdetyön verkostossa ja hallinnoimme Savuton Suomi 2040 -hanketta. Teemme yhteistyötä Lopeta ja voita -kilpailun kanssa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki