Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Historiateos Kustaa III:n maasodasta kertoo taisteluista Savossa ja Kymenlaaksossa 1700-luvun lopulla

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 06.11.2014 klo 09:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kustaa III:n sota 1788–1790 oli varomattomasti aloitettu seikkailu, joka oli vähällä viedä Ruotsin kuninkaan ja koko valtakunnan perikatoon. Sota on historiankirjoituksessa jäänyt 1808 käydyn Suomen sodan varjoon, vaikka kyse oli suuremmasta ja ajallisesti pidemmästä yhteenotosta. Professori Jussi T. Lappalainen kertoo sodan keskeiset tapahtumat tiivisti mutta havainnollisesti uutuuskirjassaan Kustaa III:n maasota.

Kustaa III:n sota oli paljon muutakin kuin Porrassalmen, Parkumäen ja Ruotsinsalmen voitot tai Anjalan liittona tunnettu upseerioppositio. Maarintamalla ruotsalaiset joukko-osastot kamppailivat Kymenlaaksossa, suomalaiset puolestaan pääosin Savon suunnalla. Vaikeuksia riitti: joukkojen niukkuus, rahan puute, huoltovaikeudet, sairaudet sekä ajan sovinnaiselle taistelutaktiikalle varsin soveltumaton Suomen maasto. Savossa sotaa ei edes voitu kunnolla käydä ilman nopeasti rakennettuja laivastoja.

Taistelujen kulkua kuvaavien aikalaiskarttojen avulla lukija voi perehtyä sodankäynnin taktiikan, puolustusryhmityksen ja linnoittumisen yksityiskohtiin. Teos tarjoaa havainnollista tietoa myös paikallishistoriasta.

Kirjoittajan esittely

Jussi T. Lappalainen (s. 1935) on kuopiolainen Suomen historian emeritusprofessori. Hän julkaissut lukuisia sota- ja paikallishistoriaa käsitteleviä teoksia, kuten kirjat Suomen sodan historia 1808–1809 (SKS 2008) ja Kuninkaan viimeinen kortti (SKS 2011).

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 180 vuotta sitten. Syksyn 2014 kirjoihin voit tutustua tästä. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme.

Vuonna 1831 perustettu SKS on myös tutkimuslaitos, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki