Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Enemmistö reserviläisistä Naton kannalla

Enemmistö reserviläisistä Naton kannalla

Julkaistu: 07.04.2015 klo 13:54
Julkaisija: Reserviläinen

53,1 prosenttia reserviläisistä kannattaa Suomen Natoon liittymistä. Tulos käy ilmi Reserviläinen-lehden Reserviupseeriliiton ja Reserviläisliiton kanssa yhteistyössä tekemästä kyselystä. Kaikkiaan kyselyyn vastasi noin 8400 liittojen jäsentä.

Natoon liittymistä vastustaa 30 prosenttia vastaajista. 16,9 prosenttia ei osaa sanoa kantaansa. Reserviupseeriliiton jäsenistä Natoon liittymistä kannattaa 57 prosenttia, kun taas Reserviläisliiton vastaava luku on 48,6 prosenttia.

Maantieteellisesti Nato-kannatus on voimakkainta Uudellamaalla, jossa 61,8 prosenttia liittojen jäsenistä kannattaa liittoumaan liittymistä. Penseimmin Natoon suhtaudutaan Pohjanmaalla. Keski-Pohjanmaalla Nato-jäsenyyttä kannattaa vain 35,2 prosenttia vastaajista ja Etelä-Pohjanmaallakin kannatus jää alle 40 prosentin (39,6%).

Ikäjakauman puolesta nuoret suhtautuvat kriittisimmin Nato-jäsenyyteen. Alle 25-vuotiaista liittymistä kannattaa 44 prosenttia, kun taas yli 60-vuotiaissa vastaava luku 58,3 prosenttia, joka on samalla suurin kannatusprosentti kaikista kyselyn ikäluokista.

Kyselyyn liittyvä uutinen kokonaisuudessaan on luettavissa Reserviläisen verkkosivuilla:

Maanpuolustusyhtiö MPY Oy:n kustantama Reserviläinen on Suomen suurin maanpuolustuslehti. Se on Suomen Reserviupseeriliiton ja Reserviläisliiton äänenkannattaja.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki