Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Chevalierkaarti-kirja tarjoaa aiemmin julkaisematonta materiaalia Mannerheimin ajan Pietarista

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 25.10.2013 klo 09:13
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Vera von Fersenin ja Georges Bibikoffin kirjoittama Chevalierkaarti – Mannerheimin rykmentti kertoo ainutlaatuisin kuvin ja tekstein keisarillisen Venäjän eliittijoukosta, sen kaikkein arvostetuimmasta ratsuväkirykmentistä, jonka palvelukseen G. Mannerheim astui 23-vuotiaana vuonna 1891.

Kirja kertoo chevalierkaartilaisten uskollisesta palveluksesta sodan ja vallankumouksen rauhattomina aikoina sekä Mannerheimin myöhemmistä yhteyksistä emigraatiossa asuviin rykmenttitovereihinsa. Teos kuvaa elävästi Venäjän hovin loistoa ja keisariperhettä upseereiden silmin.

Rykmentin vaiheista on säilynyt kaartin omassa arkistossa autenttista, ennen julkaisematonta muistelma- ja valokuvamateriaalia upseerien itsensä kertomana. Kirjantekijät saivat käyttöönsä "Chevalierkaartin perheen" kokoamat muistelmat sekä kuva-albumit, joista kirjaan poimittiin satoja ennen julkaisemattomia kuvia 1870-luvulta alkaen. Kuvitusta täydennettiin lisäksi valokuvilla Eremitaasin ja Mannerheim-museon kokoelmista.

Kirjoittajien esittely

Vera von Fersen Historioitsija, FM. Mannerheim-museon intendentti 1998–2012. Kirjoittanut Mannerheim-säätiön historian, Suomen Marsalkka Mannerheimin perinnesäätiön historiikin sekä useita artikkeleita Suomen marsalkasta.

Georges Bibikoff Chevalierkaartin upseerin poika, diplomi-insinööri. Työskennellyt Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja Ranskassa. Kirjoittanut 1992 Ranskassa julkaistun kirjan Chevalierkaartin historia (ranskaksi ja venäjäksi). Kaksi Biblikoffin suvun edustajaa palveli kaartissa jo sen perustamisen 1724 aikaan ja Georges Bibikoffin isä rykmentin viimeisiin vaiheisiin 1917 asti.

Vera von Fersen & Georgers Bibikoff

CHEVALIERKAARTI

Mannerheimin rykmentti

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2013

Sidottu, kuvitus, 396 sivua, ovh 35 € | ISBN 978-952-222-438-5

Teoksen painokelpoinen kansikuva

Liitteenä esimerkkejä kirjan kuvista

* Kuva 1: Hänen Majesteettinsa eskadroonassa palveleva kornetti Mannerheim keskellä hovipalvelusunivormussa, hänen vasemmalla puolellaan eskadroonan vahtimestari ja oikealla puolellaan aliupseeri. Harmaan manttelin vieressä istuu ratsupalvelija. Valokuva, jonka pohjalta tämä väritetty versio on tehty 1896, on otettu 1892. (Kuvalähde: Chevalierkaartin perhe)

* Kuva 2: Upseereita ja sotilaita kokoontuneina sohvalla istuvan rykmentin komentajan N. A. Timiriazeffin ympärille yhteiskuvaan Krasnoje Selossa 1891. (Kuvalähde: Mannerheim-museo)

* Kuva 3: Lili-hevonen selässään uusi omistajansa, kornetti Mannerheim. Kuvattu vuonna 1892. (Kuvalähde: valokuvaaja Matias Uusikylä)

* Kuva 4: Juhlaparaatin jälkeen on hetki aikaa hauskanpitoon ystävien kanssa – pojat ovat aina poikia.
Upseeripyramidi Krasnoje Selossa. (Kuvalähde: (Kuvalähde: Chevalierkaartin perhe)

______________________________

Arvostelukappaleet ja lisätiedot

tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit.fi, p. 040 736 1313