Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Yhteistyö korostuu rautatieliikennöinnin uuden määräyksen käyttöönotossa

Trafi

Yhteistyö korostuu rautatieliikennöinnin uuden määräyksen käyttöönotossa

Julkaistu: 09.02.2015 klo 09:42
Julkaisija: Trafi

Vuosi sitten uudistettu rautatieliikennöintiä koskeva Käyttötoiminta ja liikenteenhallinta -määräys painottaa toiminnan harjoittajien omaa vastuullisuutta ja turvallisuusjohtamisjärjestelmiä. Rautatieliikenteessä toimivien, niin liikenteen harjoittajien kuin rataverkon haltijoidenkin, tulee saattaa omaa turvallisuusjohtamisjärjestelmäänsä täydentävä ohjeistus uuden määräyksen mukaiseksi tämän vuoden loppuun mennessä. Trafi muistuttaa, että tähän liittyvä ohjeistustyö olisi hyvä saada valmiiksi viimeistään kesäkuun aikana, jotta myös kouluttamiselle jää riittävästi aikaa.

”Vaikka muutos aikaisempaan sääntelytapaan oli suuri, niin oli se myös selvästi odotettu”, kertoo yksikönpäällikkö Jari Nieminen: ”Uuden määräyksen vastaanotto on ollut pääsääntöisesti positiivista ja uskommekin, että toimijat tulevat löytämään itselleen parhaat ratkaisut uusien määräysten soveltamiseen määräaikaan mennessä.”

Hallitusti uuteen toimintamalliin

Määräysvalmistelun yhteydessä katsottiin tärkeäksi, että muutos uuteen toimintamalliin toteutetaan hallitusti eri toimijoiden kesken ja myös Trafi tukee toimijoita tässä työssä.

Trafi on järjestänyt mm. erilaisia työryhmätapaamisia, joiden keskeisenä tavoitteena on ollut muodostaa eri toiminnanharjoittajille yhteinen kuva muutoksen tarkoituksesta ja siitä, mitä toimia toiminnan harjoittajilta edellytetään muuttuneella sääntelyllä.

Vanhat määräyksissä olleet asiat kuvataan nyt omassa ohjeistuksessa

Yksi keskeinen osa muutosta on, että toimijat kuvaavat omien turvallisuusjohtamisjärjestelmiensä tai muun ohjeistuksen puitteissa uuden määräyksen edellyttämällä tavalla ne liikennöintiin liittyvät asiat, jotka aikaisemmin oli kuvattu vanhoissa määräyksissä.

Yhteisissä työryhmätapaamisissa on työstetty tämän työn avuksi excel-mallipohja (liitteenä), jossa kumotut määräykset on avattu määräyskohdittain omille välilehdille sekä määritelty, kuuluuko kumotun määräyksen kohdan ohjeistaminen jatkossa rautatieliikenteen harjoittajalle ja/tai rataverkon haltijalle.

Ohjeistusta ja tulkintaa uuden määräyksen soveltamisesta on saatavissa myös määräyksen perustelumuistiosta (liitteenä).

Eri toiminnan harjoittajien vastuu ohjeistamisen laajuudesta vaihtelee huomattavasti riippuen toiminnan luonteesta ja laajuudesta. Esim. vain vaihtotyötä suorittavien rautatieliikenteen harjoittajien ei tarvitse omassa ohjeistuksessaan huomioida kaikkia kumottujen määräysten säädöksiä, vaan ainoastaan ne, joilla on vaikusta vaihtotyöliikennöintiin.

Toimijoiden välinen yhteistyö korostuu

"Uudessa toimintamallissa korostuu hyvin vahvasti toimijoiden välinen yhteistyö ja riskienhallinta, mutta myös toimijan vapaus kuvata toimintansa parhaaksi kokemallaan tavalla", painottaa Nieminen: "Lisääntyneestä vapaudesta huolimatta uusia malleja kannattaa miettiä yhteistyössä muiden rautatietoimijoiden kanssa eikä lähteä rakentamaan täysin muista poikkeavia järjestelmiä, sillä tämä saattaa aiheuttaa aiheettomia riskejä ja huomattavia koulutuskustannuksia mm. useiden eri rataverkon haltijoiden alueilla toimiville rautatieliikenteen harjoittajille.”

Käyttötoiminta ja liikenteen hallinta –määräys Trafin nettisivuilla: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2448/kayttotoiminta_ja_liikenteen_hallinta

yksikönpäällikkö Jari Nieminen, p. 029 534 6829, jari.nieminen(at)trafi.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon