Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Vuoden vesiturvamies

Vuoden vesiturvamies

Julkaistu: 01.06.2010 klo 14:45
Julkaisija: Trafi

Viisaasti vesillä -kampanja on valinnut Vuoden Vesiturvamieheksi 2010 Jari Nummelan. Nummela palkittiin vesiturvallisuusseminaarissa Kotkassa, Merikeskus Vellamossa tiistaina 1.6. Tunnustuksen ojensi sisäasiainministeri Anne Holmlund.

Nummelan valinnan perusteena on hänen esimerkillinen ja pitkäjänteinen vapaaehtoistoimintansa vesiturvallisuuden edistämiseksi. Jari Nummela on alusta alkaen toiminut Viisaasti vesillä –kiertueen vapaaehtoisena esiintyjänä, kahdenkymmenen vuoden ajan. Lisäksi Nummela on omalla esimerkillisellä toiminnallaan edistänyt vesiturvallisuustyötä.

Älä jätä aivoja narikkaan, kesälläkään

Suurin osa Suomessa vuosittain hukkuneista hukkuu päihtyneenä soutuveneestä. Veneillessä hukkuneista jopa kahdeksan kymmenestä olisi pelastunut käyttämällä pelastusliivejä. Vesillä liikutaan myös valitettavan usein huolimattomasti ja vailla tarpeellisia perustaitoja. Oikea asenne ja vesillä liikkumisen perustaidot tekevät veneilystä turvallisen ja miellyttävän kokemuksen. Vene ja sen varusteet kannattaa pitää hyvässä kunnossa ja pullot korkata vasta maissa. Vesiturvallisuusseminaarissa Kotkassa tiistaina puhunut Viisaasti Vesillä ‐kampanjan puheenjohtaja Kimmo Patrakka otti kantaa pelastusliivien käyttöön soutuveneissä.

- Soutuveneet, joista suurin osa hukkumisista tapahtuu ovat kokonaan lainsäädännön ulkopuolella. Soutuveneessä ei vaadita pelastusliivejä edes mukana, puhumattakaan siitä että ne tulisi pukea päälle. Myöskään promilleraja ei koske moottoritonta soutuveneilijää. Olisikin tarkoituksenmukaista säätää soutuveneisiin pelastusliivien käyttöpakko ja ulottaa promilleraja koskemaan myös soutuveneitä – Patrakka jatkaa.

Viisaasti vesillä ympäri maata

Viisaasti Vesillä -kiertue starttasi 20. kiertuekesälleen 1.6.2010 klo 11.30 Kotkasta Merikeskus Vellamon laiturialueelta.

Kesän aikana kiertue vierailee noin 30 paikkakunnalla teemalla ”Älä jätä aivoja narikkaan!”. Ympäri Suomea kiertävässä vesiturvallisuusnäytöksessä esitetään aidoissa olosuhteissa, miten hätään joutunut voidaan pelastaa veden varasta erilaisin apuvälinein omaa turvallisuutta vaarantamatta. Samalla opastetaan turvavarusteiden käytössä. Tavoitteena on muistuttaa, että kukin vesilläliikkuja on vastuussa omista toimistaan ja valinnoistaan, ja lisäksi jokaisen tulee tuntea vastuuta myös toisten turvallisuudesta.

Katso kesän kiertueaikataulu osoitteesta www.suh.fi/viisaastivesillakiertue

Lisätietoja

Kampanjan puheenjohtaja, veneilyn ylitarkastaja Kimmo Patrakka, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, gsm 040 867 4384, kimmo.patrakka@trafi.fi (kampanja)

Koulutussuunnittelija Vesa Kälviäinen, Suomen Uimaopetus‐ ja Hengenpelastusliitto, p. (09) 3436 560, gsm 0400 926768, vesa.kalviainen@suh.fi (kiertueet ja hukkumiset)