Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Vuoden alussa muutoksia liikenteeseen ja lippuihin

HSL Helsingin seudun liikenne

Vuoden alussa muutoksia liikenteeseen ja lippuihin

Julkaistu: 27.12.2011 klo 14:34
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

Raitiolinjan 8 reitti pitenee 1. tammikuuta Ruoholahdesta Jätkäsaareen. Raitiovaunut ajavat Crusellinsiltaa pitkin uudelle päätepysäkille Saukonpaateen. Salmisaaren päätepysäkki jää pois käytöstä. Myös linjan aikataulut muuttuvat.

Helsingin bussilinjan 15A, Elielinaukio - Länsiterminaali, arkipäivien liikenne tihenee. Bussi ajaa arkisin ja lauantaisin myös päivällä vähintään kolme kertaa tunnissa. Lisäksi bussille tulee ma - la uusi lähtö Elielinaukiolta klo 5.57 ja Länsisatamasta klo 00.24. Sunnuntailiikenteeseen tulee aikataulumuutoksia.

Espoon Suurpellossa bussilinjan 107 reitti pitenee hieman 2. tammikuuta. Uusi päätepysäkki on Lukukadun risteyksessä.

Keskiviikkona 11. tammikuuta tauolta palaava Kulttuuriratikka jatkaa linjalla 7B, mutta liikennöintipäivät muuttuvat: ratikka kulkee ensi vuoden puolella keskiviikkoisin, torstaisin ja perjantaisin.

Lippuvalikoima laajenee

Sipoon liittyessä HSL:ään vuoden 2012 alussa Helsingin seudun taksa- ja lippujärjestelmä laajenee. Matkakortin kausi- ja arvoliput tulevat käyttöön Sipoon bussiliikenteessä. Kerava ja Sipoo muodostavat yhteisen sisäisen maksualueen. Kirkkonummi sekä uusi Kerava-Sipoo -vyöhyke ovat ns. kolmatta vyöhykettä, jolla käytetään lähiseutulippuja.

Kertakortille ladattavien lippujen valikoima laajenee koko HSL-alueelle. Kahden tunnin lippuja ja vuorokausilippuja (1 - 7 vrk) saa ensi vuoden alusta kuntien sisäisinä lippuina, seutulippuina sekä lähiseutu 2- ja lähiseutu 3 -lippuina. Valikoimassa ovat myös lasten liput.

Useiden lippujen hintoihin tulee vuoden alussa korotuksia. Säännöllisesti joukkoliikennettä käyttävät matkustavat edelleen edullisesti kausilipuilla, joiden hinnat nousevat hyvin maltillisesti. Vantaan sisäisten lippujen hinnat laskevat samalle tasolle muiden HSL-kuntien sisäisten lippujen kanssa.

Liputta matkustavalta perittävä tarkastusmaksu on edelleen 80 euroa.

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.Yhteystietoja medialle http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.