Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » VR Groupin uusien sähkövetureiden valmistus alkanut Saksassa

VR Group

VR Groupin uusien sähkövetureiden valmistus alkanut Saksassa

Julkaistu: 28.05.2015 klo 10:46
Julkaisija: VR Group

Ensimmäinen VR Groupin käyttöön tuleva uusi sähköveturi rakentuu parhaillaan Siemensin Münchenin-tehtaalla. VR Group on tilannut Siemensiltä kaikkiaan 80 uutta sähköveturia. Hankinnan arvo on yli 300 miljoonaa euroa.

Uusi sähköveturi on valmistumassa Saksassa aikataulun mukaisesti. Kun veturin kori on hitsattu, se maalataan VR Groupin väreihin. Sitten vuorossa on varustelu. Koriin asennetaan putkistot, johdot sekä tekniset järjestelmät ja komponentit.

Korin varustelun jälkeen veturin runko nostetaan telien päälle. Telit tulevat Siemensin Grazin tehtaalta Itävallasta. Kun veturi on koottu, vuorossa on vielä käyttöönottotestaus ennen lähtöä tehtaalta. Sen aikana varmistetaan kaikkien veturin järjestelmien toimivuus.

Samaan aikaan kun VR Groupin ensimmäinen uusi sähköveturi valmistuu Saksassa, Siemensin Vectron-veturilla ajetaan testiajoja Suomessa. Testi-Vectron ei vielä täysin vastaa ominaisuuksiltaan VR Groupin käyttöön tulevaa veturia, sillä veturityyppiä muokataan pohjoisen olosuhteisiin sopivaksi.

VR Groupin uuden sähköveturin koeajot Suomessa alkavat suunnitelman mukaan ensi vuoden alussa. Ensimmäisten veturien on määrä kulkea kaupallisessa liikenteessä vuodesta 2017 alkaen. Tavoitteena on, että kaikki 80 veturia on toimitettu vuoteen 2026 mennessä.

Tutustu tarkemmin uuden sähköveturin ominaisuuksiin.

Kuvia uudesta sähköveturista ja veturin valmistumisesta Saksassa

VR Group on monipuolinen, ympäristöystävällinen ja vastuullisesti toimiva matkustuksen, logistiikan ja infran palveluyritys. Konsernissa työskentelee noin 9 000 ammattilaista. VR Group toimii pääasiassa Suomessa, mutta sillä on toimintaa myös ulkomailla, erityisesti Venäjällä ja Ruotsissa.

Siemens Suomessa Siemens toimittaa ratkaisuja, palveluita ja tuotteita kestävään energiantuotantoon, älykkääseen  sähköverkkoon, tehokkaaseen  liikenteeseen  sekä kilpailukykyiseen teollisuuteen. Yhtiön tulevaisuuden menestys perustuu  sähköistykseen, automaatioon ja digitalisaatioon.  Suomessa toimivia Siemens-yhtiöitä ovat Siemens Osakeyhtiö, Siemens Healthcare, Siemens Healthcare Diagnostic ja Siemens Financial Services.  Siemens Osakeyhtiöllä on aluekonttorit myös Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Siemensin Osakeyhtiön liikevaihto Suomessa ja Baltiassa on noin 300 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 570. Siemens AG:n liikevaihto on 71,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 340 000. Siemens toimii yli 190 maassa. Lisätietoja: www.siemens.fi.