Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Viritetty mopo voi käydä kalliiksi

Trafi

Viritetty mopo voi käydä kalliiksi

Julkaistu: 19.04.2012 klo 15:38
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa, että viritetty mopo on aina turvallisuusriski. Vauhdin huumasta haaveillessa kannattaa muistaa, että kiinnijäämisen seuraamuksien lisäksi pelissä voi olla myös oma elämä. Lähes joka kolmannessa kuolemaan johtaneessa mopo-onnettomuudessa mopo on ollut viritetty. Viime vuonna myös mopo-autojen virittäminen lisääntyi.

Nopeuden myötä riskit lisääntyvät

Nuoret aliarvioivat helposti nopeuden kasvun myötä lisääntyvät riskit. Kun nopeus kasvaa, havaintojen teko ja reagointi äkkitilanteisiin vaikeutuvat ja jarrutusmatka pitenee. Viritetty mopo on teholtaan kuin moottoripyörä, mutta ei teknisiltä turvallisuusomainaisuuksiltaan. Mopoauton kori antaa turvallisuuden tunteen, mutta kevyt rakenne ei anna kunnollista suojaa kolarissa.

Mopon tai mopoauton hankinnassa ja nuoren elämässä myös vanhemmilla on tärkeä rooli. Vanhempien olisi hyvä keskustella lapsensa kanssa turvallisesta mopoilusta ja opettaa turvallista liikennekäyttäymistä omalla esimerkillään. Vanhempien olisi hyvä myös tarkistaa, ettei mopo tai mopoauto ole viritetty ja kertoa, mitä virittämisestä seuraa.

Mopoaan virittäneistä tytöistä lähes neljä viidesosaa on joutunut onnettomuuteen, kun laillisella mopolla ajavista onnettomuuteen on joutunut selvästi alle puolet. Pojilla vastaavat osuudet ovat noin kaksi kolmasosaa ja kaksi viidesosaa.

Mopon virityksestä yli 1000 euron lasku

Viritetyllä mopolla liikenteessä ajaminen on laitonta. Trafi verottaa vuosittain noin tuhat viritettyä mopoa moottoripyöränä. Verotettavat mopot tulevat ilmi poliisin suorittamassa liikenteen valvonnassa. Moottoripyöräksi luokiteltavasta viritetystä moposta on maksettava autovero ja mopoa kohden veroa pannaan maksuun keskimäärin noin 230 euroa.

Esimerkki tyypillisistä viritetyn mopon tuottamista seuraamuksista:

• autovero noin 130-450 euroa
  • sakot noin 100 euroa
  • muutoskustannukset takaisin mopoksi
  • korotettu liikennevakuutusmaksu (jopa yhdeksänkertainen)
  • katsastus noin 50 euroa
  • ajokielto
  • ajokortin lykkääntyminen
  • mahdollinen luottotietojen menetys, jos veroa tai vakuutusmaksua ei maksa

Kokonaiskustannukset viritetyllä mopolla ajamisesta voivat nousta yli 1000 euroon.

Mopoautosta veroa 2000–4000 euroa

Viritetty mopoauto muuttuu verotettavaksi nelipyöräksi ja silloin sen kuljettamiseen tarvitaan B-luokan ajokortti. Viime vuonna Trafi verotti noin 20 viritettyä mopoautoa. Maksuun pantava autovero lasketaan ajoneuvon yleisestä verollisesta vähittäismyyntiarvosta, joten autoveron määrä voi nousta jopa tuhansiin euroihin. Muuten seuraukset ovat pääosin samat kuin viritetyllä mopolla.

Tarkista, ettei käytettynä ostettu mopo ole viritetty

Kun ostetaan käytettyä mopoa, on syytä olla tarkkana. Nykyaikaisten mopojen virittäminen ei ole vaikeaa ja vero maksuunpannaan ajoneuvon omistajalle. Vero on ulosottokelpoinen eikä sitä palauteta, vaikka ajoneuvo myöhemmin muutettaisiin takaisin tavalliseksi mopoksi. Joissakin tapauksissa autovero voidaan laittaa maksettavaksi aiemmalle omistajalle, mikäli hän myöntää tehneensä virityksen. Autovero voidaan laittaa maksuun myös uudemman kerran, jos jo aikaisemmin verotettu mopo on jälleen muutettu moottoripyöräksi.

Mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli 50 cm3:n tai mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h. Tämän seurauksena kyseiseen ajoneuvoon sovelletaan moottoripyöristä annettuja säännöksiä.

Mopoauto muuttuu verotettavaksi nelipyöräksi, jos suurin rakenteellinen nopeus on yli 45 km/h, ottomoottorin sylinteritilavuus on yli 50 cm3 tai sähkömoottorin tai muun polttomoottorin suurin nettoteho on yli 4 kW.

www.trafi.fi/mopoilu
www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero

lakimies Maria Ikkala, puh. 020 618 7214, maria.ikkala(at)trafi.fi
yksikönpäällikkö Nelly Rontti, puh. 020 618 7225, nelly.rontti(at)trafi.fi