Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Vientirekisteröinneissä pientä kasvua

Trafi

Vientirekisteröinneissä pientä kasvua

Julkaistu: 10.02.2012 klo 13:41
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi merkitsi vuoden 2011 aikana vientirekisteriin 503 ajoneuvoa. Määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 4 %. Eniten autoja vietiin Venäjälle, Sveitsiin ja Espanjaan.

Suurin osa vientirekisteröinneistä tehdään autoille, joita ulkomaankomennukselle lähtevät suomalaiset ostavat verovapaasti Suomesta ja vievät mukanaan kohdemaahan. Kun auto tuodaan takaisin Suomeen, voidaan se autoverolaissa säädetyin edellytyksin verottaa muuttotavarana, jolloin sille myönnetään määrältään enintään 13 450 euron suuruinen veronalennus.

Vientirekisteröidyistä ajoneuvoista uusia oli 94 %.

Vientirekisteröidyt yleensä henkilöautoja

Kaikista vientirekisteriin merkityistä ajoneuvoista henkilöautojen osuus oli 97 %. Henkilöautojen osuus on perinteisesti ollut suurin.

Suosituin ulkomaille viety automerkki vuonna 2011 oli BMW, joita vientirekisteröitiin 79 kappaletta. Jo kahdeksana aiempana peräkkäisenä vuotena suosituimpana automerkkinä ollut Audi sijoittui viime vuonna toiseksi (67). Muita suosittuja vientiautoja olivat Volkswagen (66), Mercedes-Benz (56) ja Volvo (36). Viisi suosituinta merkkiä kattoivat vuonna 2011 yhteensä noin 63 % vientirekisteröidyistä autoista.

Ulkomailla käytettävä ajoneuvo Suomen rekisteriin

Vientirekisteröinnissä ajoneuvo merkitään Suomen ajoneuvoliikennerekisteriin, vaikka sitä ei käytetä Suomessa. Yleensä vientirekisteröitävät ajoneuvot ovat uusia rekisteröimättömiä henkilöautoja, jotka myydään Suomessa verovapaasti ja jotka viedään Suomesta ulkomailla käytettäväksi. Vientirekisteröinnin voimassaoloaika uusilla ajoneuvoilla on runsaan vuoden mittainen.

Myös liikennekäytöstä poistettu käytetty ajoneuvo voidaan vientirekisteröidä. Tällöin vientirekisteröinti on voimassa vain Suomesta kohdemaahan suoritettavan siirtokuljetuksen ajan.

Trafin verkkosivut:
vientirekisteröintitilastot  http://www.trafi.fi/palvelut/tilastot/tieliikenne/vientirekisterointi
vientirekisteröinti http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/vientirekisterointi

lakimies Reijo Jälkö, puh. 020 618 5306, reijo.jalko(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki