Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Videokilpailu nuorille mopoilun ja vesillä liikkumisen turvallisuudesta

Trafi

Videokilpailu nuorille mopoilun ja vesillä liikkumisen turvallisuudesta

Julkaistu: 25.04.2012 klo 12:47
Julkaisija: Trafi

Eläköön nuoret -videoskaba alkaa. Koko kesän kestävässä kilpailussa haetaan parhaita mopoilun ja vesillä liikkumisen turvallisuudesta kertovia videoita. Tarkastelukulma on vapaa, mutta erityishuomiota toivotaan kiinnitettävän päihteettömään liikennekulttuuriin. Videossa idea on tärkein, ei tekninen taituruus.

13-25-vuotiaille suunnattu kilpailu on käynnissä aina heinäkuun loppuun asti. Kilpailuun jätettyjä videoita voi äänestää koko kilpailun ajan ja eniten ääniä saaneet pääsevät mukaan myös finaaliäänestykseen, jonka osallistujat julkaistaan elokuun puolivälissä. Kilpailussa on omat sarjansa sekä mopoilulle että vesiturvallisuudelle, joista molemmista valitaan voittaja.

Nuoria on lähtenyt sparraamaan kolmen ohjaajan joukko, jotka innostavat ja antavat vinkkejä videoiden tekoon. Jaakko Itäahon, Marja Pyykön ja Tuukka Temosen vinkit löytyvät kisan nettisivuilta www.eläköön.fi/nuoret.

Kilpailun palkintoina on vapaavalintaisia elämysmatkoja. Nuoret voivat valita lähtevätkö he venepoliisin matkaan partiokeikalle, liukkaalle radalle liikenneopettajan kanssa vai tutustuvatko merikarhun arkeen jäänmurtajalla. Mahdollisuutena on myös hallittu putoaminen jäihin, historiallinen majakkamatka tai ratsia ja munkkikahvit Liikkuvan poliisin kanssa.

Videoskaba osa Eläköön-kampanjointia

Eläköön nuoret -kampanja on osa monivuotista Eläköön-liikenneturvallisuuskampanjaa, jonka tarkoituksena on kannustaa ihmisiä toimimaan liikenneturvallisuuden puolesta ja tehdä liikennekulttuuristamme vastuullisempaa. Laajasti viranomais- ja järjestötahot yhdistävä Eläköön-kampanja sisältää kaikki liikenne- ja liikkumismuodot, tie- ja vesiliikenteen lisäksi siis myös raideliikenteen, ilmailun ja ylipäätään ihmisen liikkumisen kokonaisuudessaan.

Mopojen määrä on lähes kolminkertaistunut reilun vuosikymmenen aikana. Samalla myös mopo-onnettomuudet ovat lisääntyneet.

Nuoret viettävät erityisesti kesäisin paljon aikaa vesillä ja veden äärellä. Oikean turvallisuusasenteen omaksuminen vähentää onnettomuusriskiä huomattavasti.

Kampanjassa ovat mukana Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Poliisi, Liikenneturva, Autokoululiitto, Rajavartiolaitos, Suomen Meripelastusseura, Suomen Partiolaiset, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto.

www.eläköön.fi/nuoret
www.facebook.com/elakoon

Lisätietoja
viestintäpäällikkö Reetta Salonen, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, puh. 020 618 7051, reetta.salonen(at)trafi.fi